Skip to main content
فهرست مقالات

نقش ارزیابی شناختی در تبیین رابطه ابعاد فرزندپروری با هیجانات تحصیلی ریاضی و تنظیم هیجانی مقاله

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (30 صفحه - از 17 تا 46)

چکیده:

هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه گری ارزیابی شناختی در رابطه ابعاد فرزندپروری با هیجانات تحصیلی ریاضی و تنظیم هیجانی است. توجه به ارتباط شناخت و هیجان و در نظر گرفتن کلاس درس به عنوان مکان تجارب هیجانی چندگانه، سبب توجه خاص محققان تربیتی به عناصر هیجانی شده است، به گونه ای که اخیرا سازه هیجانات تحصیلی زیادی رواج یافته است. بر همین اساس پژوهش حاضر به منظور بررسی نقش واسطه گری ارزیابی های شناختی کنترل تحصیلی، عزت نفس عملکردی و عزت نفس اجتماعی در رابطه ابعاد فرزندپروری (گرمی و پذیرش، نظارت و اعطای استقلال) با هیجانات تحصیلی ریاضی و تنظیم هیجانی فراهم آمده است. بدین منظور تعداد 815 نفر (438 دختر و 377 پسر) از دانش آموزان سال اول دبیرستان شهر شیراز با روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند و پرسش نامه فرزندپروری، مقیاس کنترل تحصیلی، مقیاس عزت نفس موقعیتی (عزت نفس عملکردی و عزت نفس اجتماعی)، پرسش نامه هیجانات پیشرفت – ریاضیات و پرسش نامه تنظیم هیجانی را تکمیل نمودند. یافته ها با استفاده از روش آماری تحلیل مسیر بررسی شد. یافته ها نشان می دهد که ارزیابی شناختی تاثیر ابعاد فرزندپروری بر هیجانات تحصیلی ریاضی و تنظیم هیجانی را واسطه گری می کند. یافته های این پژوهش تاییدی است بر نظریه های شناختی/ اجتماعی هیجان که در سال های اخیر مورد توجه بسیاری از محققان قرار گرفته است.

کلیدواژه ها:

ارزیابی شناختی ، تنظیم هیجانی ، فرزند پرروی ، هیجانات تحصیلی ریاضی


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.