Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی فرایندهای خانواده به عنوان پیش بین های مشکلات رفتاری در دانش آموزان پایه ی دوم دبیرستان های شهر یاسوج مقاله

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (27 صفحه - از 77 تا 103)

چکیده:

هدف این پژوهش، بررسی فرایندهای خانواده شامل: انسجام و احترام متقابل خانواده، مهارت ارتباطی خانواده، مهارت مقابله ی خانواده و مهارت تصمیم گیری و حل مسئله ی خانواده به عنوان پیش بین های مشکلات رفتاری در دانش آموزان پایه ی دوم دبیرستان شهر یاسوج بود. جامعه ی آماری این پژوهش شامل کلیه ی دانش آموزان پایه ی دوم دبیرستان شهر یاسوج در سال تحصیلی 89-88 بود. نمونه ی پژوهش به حجم 590 نفر دانش آموز بود که به روش خوشه ای مرحله ای از 38 دبیرستان دخترانه و پسرانه ی شهر یاسوج انتخاب شد. از این میان افرادی که نمره ی آن ها در آزمون مشکلات رفتاری آشنباخ (YSR)، مساوی و بالاتر از یک انحراف معیار از میانگین بود، به عنوان گروه دارای مشکلات رفتاری (75N=) و افرادی که نمره ی آن ها در این آزمون، مساوی و پایین تر از یک انحراف معیار از میانگین بود، به عنوان گروه بدون مشکلات رفتاری (75N=) انتخاب شدند. سپس دانش آموزان این دو گروه پرسشنامه ی فرایندهای خانواده، فرم ویژه ی فرزندان، را تکمیل نمودند. داده های حاصل از پژوهش با استفاده از روش تحلیل تمایز مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها بیانگر این بود که ترکیب خطی متغیرهای فرایندهای خانواده، قادر است مشکلات رفتاری را در دانش آموزان پایه ی دوم دبیرستان شهر یاسوج پیش بینی کند.

کلیدواژه ها:

مشکلات رفتاری ، فرایندهای خانواده ، انسجام و احترام متقابل خانواده ، مهارت ارتباطی خانواده ، مهارت مقابله ی خانواده


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.