Skip to main content
فهرست مقالات

اثربخشی آموزش ایمن سازی روانی بر کاهش استرس اضطراب و افسردگی دانش آموزان دختر مقطع پیش دانشگاهی

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (17 صفحه - از 101 تا 117)

چکیده:

هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش ایمنسازی روانی برکاهش استرس، اضطراب و افسردگی دانشآموزان دختر مقطع پیش دانشگاهی است. این پژوهش از نوع مطالعه ی آزمایشی است. برای دست یابی به هدف مذکور به طور تصادفی یک مدرسه ی پیشدانشگاهی انتخاب و پرسشنامه ی لویندا روی تمامی دانشآموزان آن مدرسه اجرا گردید. بعد از اجرای پرسشنامه از دانشآموزانی که امتیاز 27 به بالا را در پرسشنامه کسب کرده بودند؛ تعداد 40 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. آموزش ایمنسازی روانی روی 20 نفر از گروه آزمایش اعمال گردید. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه ی اضطراب، استرس و افسردگی لویندا استفاده شده است. نتایج تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر نشان داد که آموزش ایمنسازی روانی بر کاهش اضطراب، استرس و افسردگی دانشآموزان دختر پپشدانشگاهی اثربخش بوده است. باتوجه به نتایج ب هدست آمده میتوان چنین اظهارنظرکرد که استفاده از آموزش ایمنسازی روانی می تواند به طور معن یداری استرس، اضطراب و افسردگی دانشآموزان دختر پپشدانشگاهی را کاهش دهد. این نتایج تلویحات مهمی در زمین هی ارتقاء سلامت روان دانشآموزان دارد.

The aim of present study was to examine the effectiveness of stress inoculation training in decreasing stress, anxiety and depression of preuniversity girl students. An experimental research method was used. To attain the research objective, a pre-university school was randomly selected and the Lewinda inventory was administered to all students of that school. Out of those students scoring above 27, forty were randomly selected and assigned to experimental and control groups. The 20 subjects in the experimental group were given stress inoculation training. Data were collected using the Lewinda stress, anxiety and depression inventory. Results of repeated measures analysis of variance showed that stress inoculation training was effective in reducing the stress, anxiety and depression of pre-university girl students. From these results it can be concluded that the use of stress inoculation training can significantly decrease stress, anxiety and depression of pre-university girl students. These results have important implications for the enhancement of the mental health of students.

کلیدواژه ها:

اضطراب ،استرس ،روش ایمنسازی روانی

anxiety ،depression ،Stress ،stress Inoculation Training


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.