Skip to main content
فهرست مقالات

اثربخشی آموزش گروهی همدلی بر بهبود روابط بین شخصی و خود تنظیمی عاطفی دانش آموزان دارای نشانه های ADHD مقاله

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (23 صفحه - از 6 تا 28)

چکیده:

هدف این مطالعه بررسی اثر بخشی آموزش گروهی همدلی بر بهبود روابط بین شخصی و خودتنظیمی عاطفی دانش آموزان دارای نشانه هایADHD بود. این پژوهش به شیوه ی آزمایشی و با طرح پیش آزمون و پس-آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه ی آماری شامل: کلیه ی دانش آموزان پسر سال های اول، دوم و سوم مقطع راهنمایی شهرستان نورآباد(دلفان) در سال تحصیلی 91-90 بودند. آزمودنی های پژوهش شامل: 40 دانش آموز پسر دارای ADHD بود که از میان دانش آموزان بعد از شناسایی و انجام مصاحبه بالینی انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه بالینی ساختار یافته، مقیاس تشخیصی کوتاه اختلال بیش فعالی/کم توجهی بزرگسالان، مقیاس روابط بین شخصی و خودتنظیمی عاطفی استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که آموزش گروهی همدلی بر بهبود روابط بین شخصی و خود تنظیمی عاطفی دانش آموزان دارای نشانه های ADHD موثر بوده است(001/0>P). یافته های این پژوهش نشان می دهند آموزش مهارت همدلی در مدارس، به ویژه در سنین نوجوانی، با فراهم کردن توانایی درک دیگران می تواند به کاهش رفتارهای تکانشی و بهبود روابط بین شخصی دانش آموزان دارای نشانه های نقص توجه/ بیش فعالی منجر شود.

کلیدواژه ها:

همدلی ، دانش آموزان ، بیش فعالی ، اختلال نقص توجه ، روابط بین شخصی ، خودتنظیمی عاطفی


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.