Skip to main content
فهرست مقالات

ابعاد و مؤلفه های آموزش مهندسی: تحلیلی مبتنی بر ائتلاف های بین المللی مقاله

نویسنده:

علمی-ترویجی (وزارت علوم)/ISC (26 صفحه - از 35 تا 60)

چکیده:

هدف این مقاله تعیین ابعاد و مژلفه‌های آموزش مهندسی براساس تحلیل محتوای مدل‌های جهانی است. جامعه مورد مطالعه شامل مدل‌های مستخرج از سه ائتلاف و توافقنامة بین‌المللی بود که به صورت سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها چک‌لیست و فرم‌های محقق ساخته بود و برای تحلیل داده‌ها از روش کدگذاری باز و کدگذاری محوری استفاده شد. براساس تحلیل انجام شده هفت بعد برای آموزش مهندسی تعیین شده که در مجموع دارای ۲۷ مولّفه است. مدل‌های مورد بررسی بترتیب بر فلسفه و هدف‌های آموزشی، فضا و امکانات آموزشی، سنجش و ارزشیابی، برنامة درسی، هیئت علمی, دانشجویان و فرآیند تدریس-یادگیری بیشترین تاکید را دارند. وجود هدف‌های آموزشی مشخص و دقیق, تاکید آموزش مهندسی بر علم و عمل، تلفیقی بودن برنامه‌های درسی و فعالیت‌های بادگیری، وجود تجارب طراحی - اجرا در برنامه‌های درسی, فضای آموزشی مجهز و متناسب با یادگیری عملی و تجربی، تااکید بر نیازهای صنعت و جامعه، شایستگی اعضای هیئت علمی، پذیرش و هدایت دانشجو و بهبود مستمر برنامه‌های آموزشی از جمله نکات برجسته در مدل‌های مورد بررسی است.

The aim of this paper is to determine the dimensions and components of engineering education based on content analysis of global models. The society in this research includes the derived models of three international consortiums an agreements. The mstruments for data collection were checklist and researcher- made forms and for data analysis the open coding and axial coding were used. Base on the content analysis of studied models, seven dimensions. including, twenty-seven components were identified Tor engineering education. The models studied mainly emphasize the philosophy and objectives of engineering education, the instructional space and facilities, assessment and evaluation, curriculum, faculty members, students and the teaching—learriing process, respectively. The outstanding points of the studied models were: specific and accurate educational objectives; the focus of engineering education on science and practice; integrated curricula and learning activities; design-implement experiences in the curricula; equipped instructional space suitable for expetiential and practical learning; focus on society’s and industry’s needs; competence of faculty membérs, student admission and counseling services; and continuous improvement of engineering programs

کلیدواژه ها:

آموزش مهندسی ، اعتبار بخشی ، ابعاد ، موءلفه ها ، ائتلاف های بین المللی

components ، dimensions ، accreditation ، International Consortiums ، Engineermg Education


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.