Skip to main content
فهرست مقالات

تأثیر فعالیت جسمانی سازمان یافته بر سلامت روانی دانش آموزان متوسطه شهر شیراز مقاله

نویسنده:

چکیده:

ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺮرﺳﻲ اﺛﺮ ﻳﻚ دوره ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺟﺴﻤﺎﻧﻲ ﻣﻨﻈﻢ و ﺳﺎزﻣﺎن ﻳﺎﻓﺘﻪ ﺑﺮ ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﻲ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﭘﺴﺮ رﺷﺘﺔ رﻳﺎﺿﻲ‬‬‬‬‫ﻓﻴﺰﻳﻚ و ﻋﻠﻮم ﺗﺠﺮﺑﻲ اﺳﺖ. روش ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﻴﻤﻪ ﺗﺠﺮﺑﻲ و ﺑﻪ ﺷﻜﻞ ﻣﻴﺪاﻧﻲ اﺳﺖ. ﺑﺪﻳﻦ ﻣﻨﻈﻮر 08 ﭘﺴﺮ ﻣﺴﺘﻘﺮ در ﺧﻮاﺑﮕﺎه ﺑﻪ ﻃﻮر ﺗﺼﺎدﻓﻲ‬‬‬‬‫ﺳﺎده اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. آزﻣﻮدﻧﻲ ﻫﺎ ﺑﻪ دو ﮔﺮوه آزﻣﺎﻳﺸﻲ و ﻛﻨﺘﺮل ﺗﻘﺴﻴﻢ ﺷﺪﻧﺪ. ﻧﺨﺴﺖ ﻛﻞ آزﻣﻮدﻧﻲ ﻫﺎ ﺑﻪ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﺔ ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﻲ‬‬‬‬‫09‪ SCL‬ﭘﺎﺳﺦ دادﻧﺪ و ﺳﭙﺲ ﮔﺮوه آزﻣﺎﻳﺸﻲ ﻳﻚ ﺑﺮﻧﺎﻣﺔ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺟﺴﻤﺎﻧﻲ ﻣﻨﻈﻢ و ﺳﺎزﻣﺎن ﻳﺎﻓﺘﻪ را ﺑﻪ ﻣﺪت 3 ﻣﺎه، ﻫﺮ روز ﻳﻚ ﺟﻠﺴﻪ ﺑﻪ‬‬‬‬‬‬‬‫ﻣﺪت 54 دﻗﻴﻘﻪ اﻧﺠﺎم دادﻧﺪ. ﭘﺲ از آن، از ﻫﻤﺔ آزﻣﻮدﻧﻲ ﻫﺎ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﺔ ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﻲ 09‪ SCL‬ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪ. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن دد ﺑﻴﻦ‬‬‬‬‬‬‬‫ﮔﺮوه ﻫﺎی آزﻣﺎﻳﺸﻲ و ﮔﻮاه در ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﻲ ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﻲ داری وﺟﻮد دارد، ﺑﻪ ﻃﻮری ﻛﻪ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﮔﺮوه ﻫﺎی آزﻣﺎﻳﺸﻲ و‬‬‬‬‫ﮔﻮاه در ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﻲ ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﻲ داری وﺟﻮد دارد، ﺑﻪ ﻃﻮری ﻛﻪ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﮔﺮوه آزﻣﺎﻳﺸﻲ از ﻧﻈﺮ ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﻲ در ﭘﺲ‬‬‬‬‫آزﻣﻮن وﺿﻌﻴﺖ ﺑﻬﺘﺮی داﺷﺘﻨﺪ )50/0 <‪ .(P‬ﻧﺘﺎﻳﺞ ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﻛﻲ از آن اﺳﺖ ﻛﻪ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﮔﺮوه رﺷﺘﺔ ﻋﻠﻮم ﺗﺠﺮﺑﻲ در ﻧﺘﻴﺠﺔ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ‬‬‬‬‬‬‬‫ﺟﺴﻤﺎﻧﻲ ﻣﻨﻈﻢ ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﻲ ﺑﻬﺘﺮی ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ رﺷﺘﺔ رﻳﺎﺿﻲ ﻓﻴﺰﻳﻚ ﭘﻴﺪا ﻛﺮدﻧﺪ. در ﻧﻬﺎﻳﺖ، اﺛﺮ ﺗﻌﺎﻣﻠﻲ ﭘﻴﺶ آزﻣﻮن – ﭘﺲ آزﻣﻮن ﮔﺮوه‬‬‬‬‫ﻫﺎی آزﻣﺎﻳﺸﻲ و ﻛﻨﺘﺮل و رﺷﺘﺔ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ ﻣﻌﻨﻲ دار ﻧﺒﻮد )50/0 <‪ .(P‬اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺑﺮﻧﺎﻣﺔ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺟﺴﻤﺎﻧﻲ ﻣﻨﻈﻢ و ﺳﺎزﻣﺎن ﻳﺎﻓﺘﻪ ای را ﺑﺮای‬‬‬‬‬‬‬ ‫داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺑﻮﻳﮋه ﺑﺮای داﻧﺶ آﻣﻮزان رﺷﺘﺔ رﻳﺎﺿﻲ ﻓﻴﺰﻳﻚ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد ﻣﻲ ﻛﻨﺪ.‬‬‬

خلاصه ماشینی:

"‬‬‬‬ ‫ﺑﺮاﺳﺎس ﺟﺪول 3 اﺛﺮ ﮔﺮوه ﻫﺎی آزﻣﺎﻳﺶ و ﮔﻮاه ﺑﺮ‬‬‬‬ ‫ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﻲ ﻣﻌﻨﻲ دار اﺳﺖ )00/0 = ‪ ،(P‬ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﻓﺮض‬‬‬‬‬‬‬ ‫روش ﺗﺤﻘﻴﻖ‬‬‬‬ ‫ﺻﻔﺮ رد ﻣﻲ ﺷﻮد، ﺑﺪﻳﻦ ﻣﻌﻨﻲ ﻛﻪ داﻧﺶ آﻣﻮزاﻧﻲ ﻛﻪ در‬‬‬‬ ‫ﮔﺮوه آزﻣﺎﻳﺶ زﻳﺮ ﻧﻈﺮ ﻣﺮﺑﻲ ﺑﻪ ﻓﻌﺎﻟﻴـﺖ ﺟﺴﻤﺎﻧﻲ ﺳﺎزﻣﺎن‬ ‫ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ از ﻧﻮع ﻧﻴﻤﻪ ﺗﺠﺮﺑﻲ اﺳﺖ و داده ﻫﺎ ﺑﻪ‬‬‬‬‬‬‬ ‫ﻳﺎﻓﺘﻪ ﭘﺮداﺧﺘﻨﺪ، در ﭘﺎﻳﺎن ﺗﻤﺮﻳﻨﺎت ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﻲ ﺑﻬﺘﺮی‬ ‫ﺻﻮرت ﻣﻴﺪاﻧﻲ ﺟﻤﻊ آوری ﺷﺪه اﻧﺪ. ‬ ‫ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﻲ اﺛﺮ ﻳﻚ دوره ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺟﺴﻤﺎﻧﻲ‬‬‬‬‬‬‬ ‫اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن داد اﺛﺮ رﺷﺘﺔ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ ﺑﺮ ﺳﻼﻣﺖ‬ ‫ﻣﻨﻈﻢ و ﺳﺎزﻣﺎن ﻳﺎﻓﺘﻪ، ﺑﺮ ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﻲ داﻧﺶ آﻣﻮزان‬‬‬‬‬‬‬ ‫رواﻧﻲ داﻧﺶ آﻣﻮزان دﺑﻴﺮﺳﺘﺎﻧﻲ ﻧﻴﺰ ﻣﻌﻨﻲ دار اﺳﺖ، ﺑﻪ‬ ‫ﻣﺘﻮﺳﻄﺔ ﺷﻬﺮ ﺷﻴﺮاز ﭘﺮداﺧﺘﻪ اﺳﺖ. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن داد ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺟﺴﻤﺎﻧﻲ‬‬‬‬‬‬‬ ‫از ﻧﻈﺮ ﺟﺴﻤﺎﻧﻲ وﺿﻌﻴﺖ ﺑﻬﺘﺮی دارﻧﺪ، از ﻓﺎﻛﺘﻮرﻫﺎی‬ ‫ﺳﺎزﻣﺎن ﻳﺎﻓﺘﻪ و ﻣﻨﻈﻢ ﺑﺮ ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﻲ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺗﺄﺛﻴﺮ‬‬‬‬‬‬‬ ‫ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﻲ ﺑﻴﺸﺘﺮی ﻧﻴﺰ ﺑﺮﺧﻮردارﻧﺪ و ﻋﻮاﻣﻠﻲ ﻣﺜﻞ‬ ‫ﻣﻌﻨﻲ داری دارد. ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد ﻣﻲ ﺷﻮد ﺑﺮای‬ ‫از دﻳﮕﺮ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎی اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ اﻳﻦ ﺑﻮد ﻛﻪ ﮔﺮوه‬‬‬‬‬‬‬ ‫داﻧﺶ آﻣﻮزان دﺑﻴﺮﺳﺘﺎﻧﻲ ﺑﺮﻧﺎﻣﺔ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺟﺴﻤﺎﻧﻲ ﺳﺎزﻣﺎن‬ ‫آزﻣﺎﻳﺶ و ﮔﻮاه در ﭘﺲ آزﻣﻮن ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﻌﻨﻲ داری ﻣﺘﻔﺎوت‬‬‬‬‬‬‬ ‫ﻳﺎﻓﺘﻪ و ﻣﻨﻈﻢ ﺗﺪارک دﻳﺪه ﺷﻮد ﻛﻪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﻴﺎزﻫﺎی‬ ‫اﻧﺪ، ﺑﻪ ﻃﻮری ﻛﻪ ﮔﺮوه آزﻣﺎﻳﺶ ﭘﺲ از ﺗﻤﺮﻳﻨﺎت ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ‬‬‬‬‬‬‬ ‫رواﻧﻲ و ﺟﺴﻤﺎﻧﻲ داﻧﺶ آﻣﻮزان و ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ رﺷﺘﺔ‬ ‫ﮔﺮوه ﮔﻮاه از ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﻲ ﺑﻬﺘﺮی ﺑﺮﺧﻮردار ﺑﻮد."

کلیدواژه ها:

ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺟﺴﻤﺎﻧﻲ ﺳﺎزﻣﺎن ﻳﺎﻓﺘﻪ ، داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺷﺒﺎﻧﻪ روزی ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ‬‬‬ ، ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﻲ


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.