Skip to main content
فهرست مقالات

تأثیر پردازش شناختی و پردازش مجدد هولوگرافیک بر بهبود دانش آموزان دارای علایم پس آسیبی (پس از سانحه) مقاله

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت بهداشت)/ISC (13 صفحه - از 50 تا 62)

چکیده:

هدف: هدف این مطالعه، بررسی تاثیر پردازش شناختی و پردازش مجدد هولوگرافیک بر بهبود دانشآموزان دارای علایم پسآسیبی است. روش: طرح مطالعه حاضر شبهآزمایشی است و جامعه آماری آن را دانشآموزان پسر مقاطع اول، دوم و سوم دبیرستانهای شهر بعد از اجرای پرسش نامه .(N= 89 تشکیل دادند ( 10286 - ارومیه در سال تحصیلی 90 برای (SCL-90 R ) غربالگری حوادث آسیبزا و آزمون 90 سئوالی فهرست علایم SCL-90R یکهزار نفر، 129 نفر با تجربه آسیب و نمره بیش از 90 در آزمون شناسایی و از بین آنها 60 نفر به تصادف انتخاب و بعد از مصاحبه بالینی در سه گروه و گروه (n= درمان پردازش مجدد هولوگرافیک ( 20 ،(n= درمان پردازش شناختی( 20 به تصادف جای گرفتند. هر سه گروه در مراحل پیش و پسآزمون به (n= پلاسیبو ( 20 چکلیست علایم آسیب کودکان پا سخ داده و داده های به دست آمده با استفاده از آزمون های مانکوا و بونفرونی تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که در نمره کلی آزمون چکلیست علایم آسیب کودکان (به ویژه در ابعاد اضطراب، افسردگی، اختلال استرس پس از سانحه و تجزیه) بین سه گروه تفاوت آماری معنادار وجود دارد. نتیجه گیری : بر اساس این نتایج، روشهای پردازش شناختی و پردازش مجدد هولوگرافیک در کاهش نشانههای کلی آسیب شناختی دانشآموزان آسیبدیده به یک اندازه اثر بخش بودند ولی پردازش شناختی بر افسردگی مرتبط با آسیب و پردازش مجدد هولوگرافیک بر اضطراب، اختلال استرس پس از سانحه و تجزیه مرتبط با آسیب اثر بیشتری داشتند.

کلیدواژه ها:

آسیب ، پردازش شناختی ، پردازش مجدد هولوگرافیک ، علایم پس آسیبی


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.