Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی مقایسه زبان بیانی دریافتی دانش آموزان عادی و نابینا مقاله

نویسنده:

چکیده:

ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ زﺑﺎن ﺑﯿﺎﻧﯽ ـ درﯾﺎﻓﺘﯽ داﻧﺶآﻣﻮزان ﻋﺎدی و ﻧﺎﺑﯿﻨﺎی ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘـﻪ اﺳـﺖ.‬‬‬‬‫ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﺷﺎﻣﻞ ﻫﻤﻪ داﻧﺶآﻣﻮزان دوره راﻫﻨﻤﺎﯾﯽ ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان ﺑﻮد ﮐﻪ از ﻣﯿﺎن آﻧﻬﺎ 002 ﻧﻔﺮ)001 داﻧﺶ آﻣﻮز دﺧﺘﺮ و‬‬‬‬‫ﭘﺴﺮ ﻋﺎدی و 001 داﻧﺶ آﻣﻮز دﺧﺘﺮ و ﭘﺴﺮ ﻧﺎﺑﯿﻨﺎ( ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻤﻮﻧﻪ آﻣﺎری ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﭼﻨـﺪ‬‬‬‬‫ﻣﺮﺣﻠﻪای اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. اﺑﺰار ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺎﻣﻞ آزﻣﻮن زﺑﺎن ﺑﯿﺎﻧﯽ ـ درﯾﺎﻓﺘﯽ ﻧﯿﻮﮐﺎﻣﺮوﻫﺎﻣﯿﻞ )ﻫﻨﺠﺎرﯾﺎﺑﯽ ﺷﺪه ﺳﺎل 4731(‬‬‬‬‫ﺑﻮد ﮐﻪ ﺑﺮای ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ دادهﻫﺎی اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ در دو ﺳﻄﺢ آﻣﺎر ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ و آﻣﺎر اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﯽ ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ در‬‬‬‬‫ﺳﻄﺢ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ اﺳﺘﻔﺎده از ﺷﺎﺧﺼﻬﺎی آﻣﺎر ﻧﻈﯿﺮ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ، اﻧﺤﺮاف ﻣﻌﯿﺎر و وارﯾﺎﻧﺲ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺑﺮرﺳﯽ راﺑﻄﻪ ﻫﺮ ﯾـﮏ از‬‬‬‬‫ﺧﺮده آزﻣﻮﻧﻬﺎی رﺷﺪ زﺑﺎن ﺑﯿﺎﻧﯽ ـ درﯾﺎﻓﺘﯽ و از آزﻣﻮن ‪ t‬ﺑﺮای ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ دو ﮔـﺮوه اﺳـﺘﻔﺎده ﺷـﺪ. ﻧﺘـﺎﯾﺞ ﻧـﺸﺎن‬‬‬‬‬‬‬‫ﻣﯽدﻫﺪ ﮐﻪ ﺑﯿﻦ دو ﮔﺮوه داﻧﺶآﻣﻮزان ﻋﺎدی و ﻧﺎﺑﯿﻨﺎ ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ در ﺧـﺮده آزﻣـﻮنﻫـﺎی واژﮔـﺎن رﺑﻄـﯽ، ﺗﻘﻠﯿـﺪ ﺟﻤﻠـﻪ،‬‬‬‬‫ﻣﻬﺎرتﻫﺎی درﯾﺎﻓﺘﯽ )ﮔﻮش دادن(، ﯾﮑﭙﺎرﭼﮕﯽ )ﺳﺎزﻣﺎﻧﺪﻫﯽ( و ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﺑﯿـﺎﻧﯽ )ﺻـﺤﺒﺖ ﮐـﺮدن( ﺗﻔـﺎوت ﻣﻌﻨـﺎدار‬‬‬‬‫وﺟﻮد دارد و ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﻧﻤﺮات در داﻧﺶآﻣﻮزان ﻧﺎﺑﯿﻨﺎ ﺑﯿﺸﺘﺮ از ﻋﺎدی اﺳﺖ و ﻫﻤﭽﻨـﯿﻦ در ﺧـﺮده آزﻣـﻮنﻫـﺎی واژﮔـﺎن‬‬‬‬‫ﺷﻔﺎﻫﯽ، ﺗﮑﻤﯿﻞ دﺳﺘﻮری، ﺗﻤﺎﯾﺰﮔﺬاری و ﺗﺤﻠﯿﻞ واﺟﯽ ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﺎدار وﺟﻮد ﻧﺪارد. ﺷﺎﯾﺎن ذﮐﺮ اﺳﺖ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑـﻪ دﺳـﺖ‬‬‬‬‫آﻣﺪه اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻋﺎﻣﻞ ﺟﻨﺴﯿﺖ ﻓﻘﻂ در ﺧﺮده آزﻣﻮنﻫﺎی ﺗﻘﻠﯿﺪ ﺟﻤﻠﻪ، ﻣﻬﺎرتﻫﺎی درﯾﺎﻓﺘﯽ )ﮔـﻮش دادن(‬‬‬‬‫و ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﺑﯿﺎﻧﯽ )ﺻﺤﺒﺖ ﮐﺮدن( ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﺎدار وﺟﻮد دارد ﮐﻪ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﻧﻤﺮات در داﻧـﺶآﻣـﻮزان دﺧﺘـﺮ ﺑﯿـﺸﺘﺮ از‬‬‬‬ ‫ﭘﺴﺮﻫﺎ اﺳﺖ و در ﺳﺎﯾﺮ ﺧﺮده آزﻣﻮنﻫﺎ ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﺎدار وﺟﻮد ﻧﺪارد.‬‬‬

خلاصه ماشینی:

"ﺧﻼﺻﻪ ﺗﺤﻠﯿﻞ وارﯾﺎﻧﺲ دو ﻋﺎﻣﻠﯽ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﻧﻤﺮات ﻣﻘﯿﺎس واژﮔﺎن رﺑﻄﯽ داﻧﺶ آﻣﻮزان‬‬‬‬ ‫در آزﻣﻮن رﺷﺪ زﺑﺎن ﺑﺮ اﺳﺎس ﺟﻨﺴﯿﺖ و ﻋﺎﻣﻞ ﺑﯿﻨﺎﯾﯽ‬‬‬‬ ‫ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺗﻐﯿﯿﺮات‬‬‬‬ ‫‪p‬‬ ‫‪F‬‬ ‫‪MS‬‬ ‫‪df‬‬ ‫‪SS‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬ ‫070/0‬ ‫13/3‬ ‫084/6‬ ‫1‬ ‫084/6‬ ‫اﺛﺮ ﻋﺎﻣﻞ ﺟﻨﯿﺴﺖ )ﻋﺎﻣﻞ ‪(A‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬ ‫700/0‬ ‫54/7‬ ‫085/41‬ ‫1‬ ‫085/41‬ ‫اﺛﺮ ﻋﺎﻣﻞ ﺑﯿﻨﺎﯾﯽ )ﻋﺎﻣﻞ ‪(B‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬ ‫686/0‬ ‫361/0‬ ‫023/0‬ ‫1‬ ‫023/0‬ ‫اﺛﺮ ﮐﻨﺶ ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ )ﻋﺎﻣﻞ ‪(AB‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬ ‫383/046‬ ‫691‬ ‫383/046‬ ‫ﺧﻄﺎ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬ ‫020/504‬ ‫991‬ ‫020/504‬ ‫ﮐﻞ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬ ‫ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺟﺪول ﻓﻮق ﻣﻼﺣﻈﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد ﻧﺴﺒﺖ ‪ FA‬ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷـﺪه ﺑـﻪ ﻣﻨﻈـﻮر ﻣﻘﺎﯾـﺴﻪ ﻣﯿـﺎﻧﮕﯿﻦ ﻧﻤـﺮات ﻣﻘﯿـﺎس‬‬‬‬‬‬‬ ‫واژﮔﺎن رﺑﻄﯽ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺑﺮ اﺳﺎس ﻋﺎﻣﻞ ﺟﻨﯿﺴﺖ ﺑﺮاﺑﺮ )3. ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر آزﻣﻮن ﻓﺮﺿﯿﻪ ﻓﻮق از روش ﺗﺤﻠﯿﻞ وارﯾﺎﻧﺲ دو ﻋﺎﻣﻠﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﺑﻪ ﻋﻤﻞ آﻣﺪ ﮐﻪ ﻧﺘﺎﯾﺞ در ﺟﺪول 2 درج‬‬‬‬ ‫ﺷﺪه اﺳﺖ:‬‬‬‬ ‫ﺟﺪول 2- ﺧﻼﺻﻪ ﺗﺤﻠﯿﻞ وارﯾﺎﻧﺲ دو ﻋﺎﻣﻠﯽ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﻧﻤﺮات ﻣﻘﯿﺎس واژﮔﺎن ﺷﻔﺎﻫﯽ داﻧﺶ آﻣﻮزان‬‬‬‬ ‫در آزﻣﻮن رﺷﺪ زﺑﺎن ﺑﺮ اﺳﺎس ﺟﻨﺴﯿﺖ و ﻋﺎﻣﻞ ﺑﯿﻨﺎﯾﯽ‬‬‬‬ ‫ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺗﻐﯿﯿﺮات‬‬‬‬ ‫‪p‬‬ ‫‪F‬‬ ‫‪MS‬‬ ‫‪df‬‬ ‫‪SS‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬ ‫497/0‬ ‫521/0‬ ‫521/0‬ ‫1‬ ‫521/0‬ ‫اﺛﺮ ﻋﺎﻣﻞ ﺟﻨﯿﺴﺖ )ﻋﺎﻣﻞ ‪(A‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬ ‫226/0‬ ‫442/0‬ ‫542/0‬ ‫1‬ ‫542/0‬ ‫اﺛﺮ ﻋﺎﻣﻞ ﺑﯿﻨﺎﯾﯽ )ﻋﺎﻣﻞ ‪(B‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬ ‫449/0‬ ‫500/0‬ ‫5000/0‬ ‫1‬ ‫5000/0‬ ‫اﺛﺮ ﮐﻨﺶ ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ )ﻋﺎﻣﻞ ‪(AB‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬ ‫00/1‬ ‫691‬ ‫085/691‬ ‫ﺧﻄﺎ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬ ‫991‬ ‫559/691‬ ‫ﮐﻞ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬ ‫63‬‬‬‬ ‫ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺟﺪول ﻓﻮق ﻣﻼﺣﻈﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد ﻧﺴﺒﺖ ‪ FA‬ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪه ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﻧﻤﺮات ﻣﻘﯿﺎس واژﮔﺎن‬‬‬‬‬‬‬ ‫ﺷﻔﺎﻫﯽ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺑﺮ اﺳﺎس ﻋﺎﻣﻞ ﺟﻨﯿﺴﺖ ﺑﺮاﺑﺮ )521/0( و ﻣﻌﻨﺎ دار ﻧﻤﯽ ﺑﺎﺷﺪ."

کلیدواژه ها:

زﺑﺎن ﺑﯿﺎﻧﯽ ـ درﯾﺎﻓﺘﯽ ، دوره راﻫﻨﻤﺎﯾﯽ ، داﻧﺶآﻣﻮزان ﻋﺎدی و داﻧﺶآﻣﻮزان ﻧﺎﺑﯿﻨﺎ‬‬‬


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.