Skip to main content
فهرست مقالات

نقد: مدارس ابتدایی مشاوره و راهنمایی، آری یا نه؟ نقش آفرینان برنامه راهنمایی و مشاوره در مدارس ابتدایی

نویسنده:

(4 صفحه - از 36 تا 39)

به‌‌نظر برخی از صاحب‌نظران، راهنمایی و مشاوره با آموزش‌وپرورش اهداف مشترکی دارند و به همین جهت نقش معلمان در برنامه راهنمایی و مشاوره و سهم مشاوران در تحقق اهداف آموزش‌‌وپرورش بسیار مهم و سازنده است. حضور معلمان و همکاری مستقیم و غیرمستقیم آن‌ها در این فرایند کارایی برنامه راهنمایی و مشاوره را چند برابر خواهد کرد. در کنار نقش معلمان در موفقیت برنامه راهنمایی ومشاوره، طرح رابطان هسته‌های مشاوره که برای مدارس ابتدایی فاقد مشاور پیش‌بینی شده است، می‌تواند جای خالی مشاوران را در مدرسه پر کند و به‌عنوان حلقه واسط بین دانش‌آموزان، اولیا و هسته‌ها و مراکز مشاوره قرار گیرد. چون رابطان از بین کارکنان و معلمان انتخاب می‌شوند و معمولا رشته تحصیلی آن‌ها مرتبط یا نیمه‌مرتبط با مشاوره است، با دریافت آموزش‌های لازم می‌توانند نقش چشمگیری در ارتقای سلامت روان و بهبود شرایط و فرایند یاددهی و یادگیری در مدارس داشته باشند.در این مقاله برنامه راهنمایی و مشاوره، نقش معلمان در برنامه راهنمایی و مشاوره، معرفی طرح رابطان هسته‌ها، اهداف، وظایف و نقش آن‌ها در مدرسه مورد بحث قرار گرفته است

خلاصه ماشینی:

"به چند مورد از این عوامل اشاره می‌شود : - آشنا نبودن رابطان با وظایف و مسئولیت‌هایشان - عدم آگاهی کافی رابطان از مفاهیم پایه و مورد نیاز در زمینة راهنمایی و مشاوره و ویژگی‌های روان‌شناختی دانش‌آموزان - نبود همکاری و ارتباط میان رابطان با سایر همکاران در مدرسه - ورود رابطان به مشاوره‌های تخصصی بدون آموزش لازم - نبود ارتباط با هسته‌ها و مراکز مشاوره - عدم حمایت علمی و آموزشی از رابطان هسته - عدم ارزیابی از برنامه برای رفع ضعف‌های احتمالی - عدم وجود منابع علمی کافی در اختیار رابطان توجه به این نکات و تمهید مقدمات لازم می‌تواند ضعف‌های این برنامه را رفع کند و آن را روز‌به‌روز قوی‌تر و پویاتر سازد و مانع از آن شود که این برنامه به سرنوشت برخی از برنامه‌های ناتمام گرفتار شود. معرفی دانش‌آموزان و خانواده‌ها (در صورت نیاز) به هسته‌ها و مراکز مشاورة آموزش‌وپرورش نکتة آخر با توجه به اهمیت مشارکت تمامی عوامل درون و خارج از مدرسه در موفقیت برنامة راهنمایی و مشاوره ضروری است زمینة این مشارکت مخصوصا در داخل مدرسه به شیوه‌های گوناگون فراهم گردد و مشاور به‌عنوان یک تافتة جدا بافته، مسئول منحصربه‌فرد سلامت روان و مشکلات دانش‌آموزان تلقی نشود و نه تنها از طریق طرح رابطان در دورة ابتدایی، بلکه در تمامی دوره‌های تحصیلی و از طرق مختلف، معلمان نسبت به ایفای نقش راهنمایی خود بیشتر ترغیب شوند. راهنمایی عبارت است از فعالیت منظم و سازمان‌یافته برای کمک به دانش‌آموزان تا با آگاهی از محیط پیرامون و شناخت خصوصیات روانی و رفتاری خود حداکثر رشد را در توانایی‌ها و استعدادهای خود داشته باشند و در نهایت به خودرهبری برسند مناطق ، نواحی و شهرستان‌ها از بین آموزگاران، مدیران و معاونان مدارس ابتدایی، فرد واجد شرایطی را به‌عنوان رابط انتخاب، و به‌صورت ویژه نسبت به توجیه و راهنمایی درخصوص نحوة سیستم ارجاع و مداخلات روان‌شناختی اقدام خواهند نمود سارا ساجدی‌ یک توصیة ساده برای بالا بردن «اعتماد به نفس» کودکان"


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.