Skip to main content
فهرست مقالات

ارتباط قیمت سیگار با میزان مصرف آن طی سال های 1385 - 1363

نویسنده:

ISC (6 صفحه - از 31 تا 36)

مصرف سیگار در جهان علی رغم تبلیغات گسترده برای نابهنجار بودن آن به صورت یک واقعیت اجباری پذیرفته شده و سود سرشار و مالیات زیادی از آن به دست می آید. تقاضای سیگار در عین برخورداری از ثبات نسبی، متاثر از قیمت آن است. نوسانات قیمت یکی از عوامل موثر بر تقاضای سیگار م یباشد و رابطه ی عکس میان ارزش واقعی انعطاف و نوسانات قیمت و سن وجود دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی تغییرات قیمت سیگار روی میزان مصرف آن در ایران بود. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی – تحلیلی ست و به صورت سری زمانیا رتباط میزان مصرف سیگار با تغییرات 63 و همچنین متغیرهایی چون درآمد خانوار شهری، نرخ کلان شهری، نرخ بیکاری، نرخ باسوادی را - قیمت آن طی سا لهای 85 مورد بررسی قرار م یدهد. جامعه ی پژوهش افرادی هستند که از سراسر ایران به صورت آمارگیر یهای پیوسته تهیه شده است. وجود همبستگی بین مشاهدات یک متغیر تصادفی طی زمان مفروض است. برای تحلیل داد هها از روش هم انباشتگی برای بررسی استفاده شده است. OLS و آزمون هم انباشتگی دوربین-واتسون و برای آزمون مدل از روش (ADF یا DF مانایی (آزمون در سطح معنی داری 5 درصد و 10 درصد متغیرهای تعداد نخ سیگار، نرخ باسوادی و باقیمانده های مدل مانا ADF یافته ها: آزمون هستند و متغیرهای قیمت سیگار، نرخ بیکاری و درآمد خانوار نامانا می باشند. نتیجه گیری: قدر مطلق کشش قیمتی کالای سیگار کمتر از یک بوده و سیگار کالایی کم کشش است. افزایش نرخ باسوادی بر کاهش مصرف سیگار موثر بوده و درآمد زیاد به معنیا ستفاده ی بیشترا ز دخانیات نمی باشد. متغیر بیکاری بر میزان مصرف سیگار موثر است.

Introduction: In spite of world wide advertisements about the disadvantages of smoking، it has been accepted as a mandatory fact، and huge benefits and tremendous amount of tax is obtained trough producing cigarettes. Cigarette demand has a relatively stable market، influenced by price fluctuations and a reverse relation found between the real value of flexibility and the price changes and the age. This research aimed to identify the effects of cigarette price on smoking rate in Iran. Methods: This is a descriptive-analytic study to find the relation between using cigarettes and its price changes during the 1983 to 2005 in the time series. Variables such as urban families’ income، metropolitan، unemployment، and literacy rate were studied، as well. The study’s population was Iran people who were chosen in the form of continuous sampling. There is an assumed correlation between a random variable and time. Data analyzed by DF and ADF tests and additive Durbin-Watson test. To test the model، we used OSL method. Results: ADF test in meaningful level of a 5% and 10% for the number of cigarettes، literacy rate، and reminder of the model were viable. Variables such as the price، unemployment rate and family’s income were non-viable. Conclusion: Absolute value for price attraction for cigarette was less than 1 that means that cigarette was a low attractive good. By increasing the literacy rate، cigarette smoking was decreased، and high income did not mean more smoking. Unemployment rate had an effect on smoking.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.