Skip to main content
فهرست مقالات

تعیین عوامل مؤثر بر موفقیت مدیریت دانش در شبکه های بهداشت و درمان استان بوشهر: 1392 مقاله

نویسنده:

چکیده:

مقدمه: سازمان های امروزی نیازمند کسب، مدیریت و بهره وری از دانش واطلاعات به منظورافزایش کارایی هستند. این مطالعه با هدف تعیین عوامل موثر برموفقیت مدیریت دانش در شبکه و مراکز بهداشتی درمانی در استان بوشهر در سال 1392 انجام شده است. روش کار: روش تحقیق توصیفی مقطعی و از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کارکنان بهداشتی و درمانی چهار شبکه و مرکز بهداشت تنگستان، دشتی، بوشهر و دشتستان در استان بوشهر (240 نفر) در سال 1392 بود که با استفاده از جدول مورگان تعداد نمونه 160 نفر به دست آمد و به شکل تصادفی ساده از جامعه مورد نظر انتخاب گردیدند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه عوامل موثر بود که ضریب پایایی آن از طریق الفای کرونباخ معادل 89 درصد برآورد گردید. در تجزیه و تحلیل داده ها از تجزیه و تحلیل عاملی و آزمون فریدمن استفاده شد. یافته ها: تمام عوامل (آموزش کارکنان، الگوبرداری، سنجش عملکرد، ساختار دانش، زیرساختار سیستم اطلاعاتی، فرهنگ سازمانی، مشارکت کارکنان و توانمندسازی کارکنان، رهبری و تعهد مدیریت ارشد وکارگروهی ارزشمند) با رتبه میانگین بالاتر از سه بر مدیریت دانش در شبکه های بهداشت ودرمان استان بوشهر موثر بودند. همچنین در رتبه بندی این عوامل بر اساس آزمون فریدمن مشخص شد که عامل مشارکت کارکنان با میانگین رتبه ای 74/6 بیشترین و عامل ساختار دانش با رتبه میانگین 09/4کم ترین تاثیر را بر مدیریت دانش دارند. نتیجه گیری: تعیین واولویت بندی عوامل مهم مدیریت دانش درمحیط های بهداشتی ودرمانی موجبات خدمات رسانی بهتر و تسهیل یادگیری،آموزش و پ‍ ‍ژوهش خواهد شد.

Introduction: Organizations require knowledge management and the use of information to increase work efficiency. The purpose of this study was to determine the success factors of knowledge management in health center networks in Bushehr province in 2013. Methods: The study was a descriptive - correlational and applied survey. The study population (240 patients) included health care staff in four Health Network Centers: Tangistan، dashti، Bushehr، and Dashtestan in Bushehr province in 2013. Using Morgan Table، 160 samples were randomly selected. Data was collected by a questionnaire (knowledge management factors) consisting of 32 questions designed by Moghimi. The content validity of the questionnaire was confirmed by highly qualified teachers. Cronbach’s alpha coefficient was used to determine reliability (.9). Friedman test and factor analysis were used to analyze the data. Results: All factors (staff training، benchmarking، performance measurement، knowledge structure، information system infrastructure، organizational culture، employee participation and staff empowerment leadership and the commitment of senior managers and valuable team work) showing the average ranking of above 3، influence knowledge management in healthcare network centers in Bushehr province. In this ranking، on the basis of Friedman test، the participation of employees with an average of 6.74 had the highest influence and knowledge structure with an average of 4.09 had the lowest influence on knowledge management. Conclusion: In the networks of health care، all the above factors appeared to have a significant effect on knowledge management. Determining and prioritizing the effective factors of knowledge management in health care environments would lead to better services facilitating learning and research.

کلیدواژه ها:

مدیریت دانش ، عوامل موفقیت ، مرکز بهداشت ، شبکه بهداشت

Health Centers ، Health network ، Success Factors ، Knowledge management


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.