Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی رابطه ی علی خودکارآمدی تحصیلی و مشوق های انگیزشی منفی با عملکرد تحصیلی با میانجی گری ادراک کنترل، ارزش تکلیف، امید و ناامیدی در دانش آموزان دختر سال دوم دبیرستان مقاله

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (18 صفحه - از 83 تا 100)

چکیده:

هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه ی علی خودکارآمدی تحصیلی و مشوق های انگیزشی منفی با عملکرد تحصیلی با میانجی گری ادراک کنترل، ارزش تکلیف، امید و ناامیدی در دانش آموزان دختر دوم دبیرستان شهرستان دزفول است. طرح پژوهش از نوع تحلیل مسیر است. جامعه ی مورد نظر تمامی دانش آموزان دختر سال دوم دبیرستان شهرستان دزفول و نمونه 250 دانش آموز دختر دوم دبیرستان است که به روش نمونه-گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده سیاهه ی راهبرد کنترل ارادی تحصیلی، پرسش نامه ی ادراک کنترل دانش آموزان، راهبردهای انگیزشی برای یادگیری، مقیاس امید میلر و ناامیدی کودکان است. عملکرد تحصیلی با معدل نیم سال تحصیلی آن ها سنجیده شد. برای ارزیابی مدل پیشنهادی پژوهش از نرم افزار (SPSS) و (AMOS) و برای تعیین معنی داری روابط میانجی از روش بوت استراپ استفاده شده است. یافته ها نشان داد خودکارآمدی تحصیلی و مشوق های انگیزشی منفی اثر غیرمستقیم و معنی-داری از طریق ادراک کنترل و ارزش تکلیف بر روی امید و ناامیدی دارند و خودکارآمدی تحصیلی، مشوق-های انگیزشی منفی، ادراک کنترل و ارزش تکلیف اثر غیرمستقیم و معنی داری از طریق امید و ناامیدی روی عملکرد تحصیلی دارند. در مجموع 79% از واریانس عملکرد تحصیلی از طریق متغیرهای مدل تبیین شد.

The purpose of the present study was to examine the causal relationship of academic self-efficacy and negative incentives with academic performance mediated by perceived control، task value، hope and hopelessness of female secondary high school students in Dezful. The population of this study was all of the students who were studying in 2012-2013 academic year. The method of the study was path analysis. The subjects consisted of 250 students who were selected by multiple-stage random sampling method. Academic performance of the students was measured by their grade-point average. The research instruments used in this study were Academic Volitional Strategy Inventory، the Student Perceptions of Control Questionnaire، Motivational Strategies for Learning Questionnaire، Miller hope Scale and hopelessness Scale for Children. The proposed model of the relationship between variables was tested، using path analysis. The indirect relationships were tested by using bootstrapping method. The results revealed that self-efficacy and negative incentives had indirect relationships with hope and hopelessness through perceived control and task value. Also self-efficacy، negative incentives، perceived control and task value had indirect relationships with academic performance through hope and hopelessness. Also، %74 of the variance in academic performance was determined by the proposed variables.

کلیدواژه ها:

ناامیدی ، امید ، ارزش تکلیف ، ادراک کنترل ، خود کارآمدی تحصیلی ، مشوق های انگیزشی منفی

hope ، Efficacy ، academic self ، task value ، negative incentives ، perceived control ، hopelessness and academic performance


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.