Skip to main content
فهرست مقالات

طراحی الگوی مطلوب ممیزی کیفیت آموزش عالی ایران

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (40 صفحه - از 115 تا 154)

آموزش عالی در طول دو دهه گذشته با چالش­های مختلفی مواجه بوده است که باعث شده تا تضمین کیفیت آموزش عالی اولویت نخست مدیریت نظام آموزش عالی گردد. بر این اساس کشورهای مختلف در دهه های اخیر کوشش های فزاینده ای را در این باره به عمل آورده اند و با استفاده از روش های مختلف ارزیابی و تضمین کیفیت سعی در اعتبارسنجی کیفیت دروندادها/ فرایندها/ بروندادها/ پیامدها از یک سو و ممیزی سازوکارها/ رویه ها/ ساختارها از سوی دیگر داشته و دارند. در دهه های اخیر در خصوص اعتبارسنجی در نظام دانشگاهی ایران، در قالب فرایندهای ارزیابی درونی و بیرونی اقداماتی انجام شده است، ولی متاسفانه هنوز در خصوص ممیزی اقدامی صورت نگرفته است. این تحقیق درصدد است تا با بهره گیری از پیشینه ممیزی در سطح جهانی و اجماع نظر جامعه دانشگاهی کشور به طراحی الگوی ممیزی کیفیت در نظام دانشگاهی ایران بپردازد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که عوامل مدیریت کیفیت تدریس- یادگیری، مدیریت کیفیت پژوهش، ماموریت، اهداف سازمانی و مدیریت نهادی، مدیریت کیفیت تعامل با جامعه (مشارکت اجتماعی)، مدیریت کیفیت منابع انسانی، مدیریت کیفیت خدمات پشتیبانی، مدیریت کیفیت نظام ارزیابی و تضمین کیفیت از اهمیت بسیاری برخوردارند. بر اساس نتایج پژوهش الگوی ممیزی در دو بعد عوامل و ملاک ها و فرایند اجرا طراحی و ترسیم شده است. علاوه بر این پیشنهادهایی نیز برای اجرای موثر ممیزی در نظام دانشگاهی ایران ارائه شده است.

Over the past two decades، higher education has faced with the challenges and quality assurance is the first priority in management of higher education. Accordingly، several countries have increased efforts using various methods of evaluation and quality assurance to try for accreditation of input، process، output and audit of mechanisms، processes and structures in higher education. In this regard، accreditation processes (internal and external evaluation) have been conducted at universities of Iran but unfortunately nothing has been done about the audit. Therefore، this study is sought to use audit world Literature and consensus in the academic community of Iran to design quality audit model in the university system. The results show that quality management of teaching - learning، quality management of research، mission، goals& institutional management، quality management of interaction with society (social participation)، quality management of human resources، quality management of support services، quality management of assessment and quality assurance system are in order of importance. So، the audit pattern has been designed in two dimensions of criteria and process. In addition، the recommendations of the action to effectively implement the audit in Iranian universities are provided.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.