Skip to main content
فهرست مقالات

ویژگی های روان سنجی آزمون آورورا بر روی کودکان 9 - 12 سال شهر اصفهان

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (10 صفحه - از 57 تا 66)

گرچه خیلی از نظریه های هوش انسانی بر مفهوم عامل عمومی توافق دارند، اما برخی دیگر معتقدند که هوش انسان شامل مجموعه ای از توانایی ها می باشد. یکی از این دیدگاه ها، نظریه هوش موفق استرنبرگ است. هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگی های روان سنجی آزمون آورورا به منظور شناسایی کودکان تیزهوش 9-12 سال براساس نظریه هوش موفق استرنبرگ است. روش: 400 کودک 9-12 ساله در شهر اصفهان به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شده و با آزمون آورورا مورد آزمون قرار گرفتند. یافته ها: تحلیل عاملی داده ها با نرم افزار Amos انجام گرفت. شاخص های کلی برازش نشان داد که داده ها با مدل انطباق دارد. همچنین ضریب همبستگی درونی بین نمره کل آزمون و هوش های تحلیلی، عملی و خلاقانه به ترتیب 91/ 0، 84/ 0 و 94/ 0 به دست آمد. هم بستگی آزمون آورورا با آزمون هوشی ریون به میزان 55/ 0 می باشد. ضریب آلفای کرونباخ برای نمره کل آزمون 92/ 0 و میزان پایایی به روش دو نیم کردن (تنصیف) برای نمره کل آزمون برابر با 88/ 0 می باشد. نتیجه گیری: برطبق نظریه هوش استرنبرگ آزمون آورورا می تواند ابزار جدید و مناسبی به منظور شناسایی کودکان تیزهوش 9-12 سال باشد.

Objective: Although the consensus in the field of human intelligence holds that a unitary factor (g) accounts for the majority of the variance among individuals، there are still some who argue that intelligence is composed of separate abilities. a theory in this field، is Sternberg’s theory of successful intelligence. The aim of this research was Study of Psychometric Properties of Aurora test in order to identification 9-12 years old gifted children according to Sternberg’s theory of successful intelligence. Method: 400 children 9-12 years old in Isfahan city were selected through stratified random sampling method and were tested with Aurora test. Results: The factor analysis of data was performed through Amos software. Fit indices show that data fit with model. Moreover، the correlation between test total score and the analytical، creative and practical intelligences were 0.91، 0.94 and 0.84، respectively. The correlation between test score and Raven Test was 0.55. Alpha for Aurora’s total score was equal to 0.92 and reliability with Split half method for Aurora’s total score was equal to 0.88. Conclusion: Aurora test can be an appropriate and valid instrument for identification gifted children aged 9-12 according to Sternberg’s theory of successful intelligence.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.