Skip to main content
فهرست مقالات

شاخص های کیفیت گفتار و سرعت پردازش اطلاعات در کودکان فارسی زبان دچار اختلال ویژه ی زبانی

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (12 صفحه - از 67 تا 78)

هدف: هدف از تحقیق حاضر، مقایسه نیمرخ زبانی و شاخص های کیفیت گفتار کودکان فارسی زبان دارای اختلال ویژه زبانی با میانگین همتایان سنی آنها می باشد. روش: دراین پژوهش توصیفی- تحلیلی، تعداد 11 کودک 5-10 ساله از بین 31 کودک مراجعه کننده در فاصله بین سال های 86-87 به کلینیک های گفتار درمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی به کمک «آزمون فارسی اختلال ویژه زبانی» (نیلی پور، 1385)به عنوان کودک مبتلا به اختلال ویژه زبانی انتخاب شدند. سپس از نظر مشخصه های زبانی گفتار پیوسته و سرعت پردازش اطلاعات شنیداری و بینایی، ارزیابی و با میانگین کودکان گواه همتای سنی خود مقایسه شدند. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که کودکان مبتلا به اختلال ویژه زبانی در زیرآزمون های آزمون اختلال ویژه زبانی و چهار شاخص کیفیت گفتار (تعداد واژه های قاموسی، تعداد واژه های دستوری، تعداد تکواژهای صرفی و میانگین طول گفته) که با استفاده از راهنمای موجود در آزمون اختلال ویژه زبانی محاسبه شد، نسبت به همتایان سنی خود میانگین پایین تری به دست آوردند. از سوی دیگر، میانگین سرعت پردازش اطلاعات بینایی و شنیداری کودکان دارای اختلال ویژه زبانی در مقایسه با همتایان سنی خودکندتر بود. یافته ها نشان داد که بین نمره به دست آمده از شاخص های کیفیت گفتار و کندی سرعت پردازش اطلاعات شنیداری و بینایی همبستگی وجود دارد. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که اختلال زبانی کودکان فارسی زبان دارای اختلال ویژه زبانی فقط در سطح تکواژشناختی همانند آنچه در زبان انگلیسی گزارش شده نیست. فرضیه تاخیر در پردازش اطلاعات شنیداری و بینایی تایید شد و مشخص شد که بین شاخص های کیفیت گفتار و سرعت پردازش اطلاعات نیز همبستگی وجود دارد.

Objective: In this study we intend to compare the quality of speech and the speed of information processing of Persian children with SLI with the mean of their age-matched peers. Method: In this analytical-descriptive study، 11 children between 5 to 10 years old among 31 children who referred to USWRS clinics were screened and diagnosed as SLI children. The SLI children and their eleven agematched peers as the control group met the inclusion criteria to participate in this research. Both groups of children were assessed and compared using data taken from “Persian Specific Language Impairment Battery”، “Samples of Connected Speech” as well as “Auditory and Visual-Linguistic Processing Speed Tasks”. Results: The results indicated that SLI children had lower performance in different sub-tests of SLI Battery and in connected speech features such as number of content words، function words، MLU and inflectional morphemes as compared to the means of their age-marched peers. They had also slower information processing speed in both visual as well as auditory tasks as compared to the means of their age-matched peers. There was also correlation between the quality of speech features and the speed of both auditory and visual processing. Conclusion: The results of this study indicated that language impairments of SLI children are not just at the morphological level. The slow processing information hypothesis and correlation between features of connected speech and slow information processing are confirmed.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.