Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی وضعیت مهارتهای پژوهشی در مقاطع مختلف تحصیلی رشته های علوم انسانی مورد پژوهی: دانشگاه مازندران

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (26 صفحه - از 26 تا 51)

چکیده:

یکی از مولفه‌های اصلی رسالت آموزش عالی پژوهش است که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است، چرا که پژوهش با نوآوری رابطه مستقیم دارد و به همین دلیل نه تنها در حفظ و بقا جوامع بلکه در توسعه و پیشرفت آن نقش کلیدی ایفا خواهد کرد. بنابراین توجه به مهارتهای پژوهش و آموزش اصولی آن در آموزش عالی ضروری به نظر می‌رسد. از این رو محققان در این مقاله درصدد بررسی وضعیت مهارت‌های پژوهشی در مقاطع مختلف تحصیلی برآمدند. از آنجایی که روشهای پژوهش در رشته های مختلف متفاوت است، جامعه پژوهش در رشته علوم انسانی محدود شد. این پژوهش به لحاظ ماهیت جزء پژوهش‌های کمی و از نظر گردآوری داده‌ها جزء پژوهش‌های توصیفی- پیمایشی به شمار می‌رود. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان مقاطع تحصیلی مختلف دانشگاه مازندران می‌باشد که با روش نمونه گیری در دسترس، 102 نفر از دانشجویان سطوح مختلف به دو صورت نمونه گیری سهل الوصول و نمونه گیری افراد داوطلب انتخاب شده اند. برای جمع آوری داده ها، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید؛ مولفه‌ها و شاخص‌های مربوطه با توجه به مطالعات پیشین تحلیل و استخراج شد و ضریب پایایی پرسش نامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 98/0 به دست آمد. بعد از جمع آوری داده ها با عنایت به تکنیک های اماره استنباطی از طریق آزمون تفاوت میانگین (ANOVA) برای مقایسه مهارت‌ها و برای تعیین تفاوت میانگین بین گروه ها از آزمون توکی و آزمون لون، در سطوح مختلف تحصیلی استفاده گردید. نتایج حاکی از آنست که مهارتهای پژوهشی از قبیل تفکر انتقادی، دانش و مهارت پایه، مسئله یابی و مسئله سازی، پیشینه یابی، مطالعه و درک مطلب، جمع آوری اطلاعات، مهارت نگارش و در نهایت ارائه و ارزیابی نتایج پژوهش در دانشجویان دکتری تفاوت معناداری با کارشناسی ارشد و کارشناسی دارد.

Research is an essential component of the mission of higher education that nowadays it is very important issue, because research directly related to innovation. It not only will play a key role in the preservation and survival of the communities, but also in the development and progression of it. So pay attention to the skills ofresearch and teaching in higher education is necessary. The researchers in this paper seek to examine the state of academicresearch skills in different levels of education. Since procedures vary from study to study, the study population was limited in the humanities fields.This research is quantitative research in nature and from data collectionpoint of view is a descriptive research. The population of this study is students with different educational levels in Mazandaran University, 102 students from different levels a questionnaire was used, relevant variables and parameters analyses according to previous studies and reliability coefficient of the questionnaire using Cronbach's alpha was determined 98/0. After collecting data with regard to the inferential statistic techniques to test the mean differences (ANOVA) to compare skills and to determine the mean differences between groups Tukey test and Leuven test were used in different levels of students. Results indicate that research skills such as critical thinking, knowledge and basic skills, problem-finding and problem-making, reading and comprehension, gathering information, writing skills and, ultimately, deliver and evaluating the results havesignificant difference in doctoral students with a master's and bachelor’s students.

کلیدواژه ها:

تحصیلات تکمیلی ،مهارت تفکر انتقادی ،پژوهش در آموزش عالی ،دانش و مهارت پایه پژوهش ،مسئله یابی و مسئله سازی ،ارائه و ارزیابی پژوهش

Problem|finding and Problem|making ،Delivering and Evaluating research


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.