Skip to main content
فهرست مقالات

برنامه تربیت دبیر کار و فناوری در دانشگاه فرهنگیان به عنوان برنامه درسی مغفول (پوچ)

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (16 صفحه - از 74 تا 89)

چکیده:

هدف از تحقیق حاضر تبیین ضرورت طراحی برنامه تربیت دبیر کار و فناوری در دانشگاه فرهنگیان و در نهایت اجرای آن است که می توان از آن به عنوان برنامه درسی مغفول (پوچ) یاد کرد. این پژوهش، مطالعه موردی است که به انگاره تحقیقات کیفی و تفسیرگرایانه تعلق دارد. منبع داده های این پژوهش، تجربیات پژوهشگر و سایر همکاران به عنوان معلم، در دوران تحصیل در مراکز تربیت معلم و همچنین پاره ای از مطالعات کتابخانه ای می باشد. تحلیل داده‌هانشان می دهد که برنامه تربیت دبیر کار و فناوری در دانشگاه فرهنگیان را می توان از نوع برنامه درسی پوچ آشکار در نظر گرفت، که حذف کنونی آن در دانشگاه فرهنگیان، نظام تعلیم و تربیت را در حوزه آموزش حرفه گرایی و مهارت آموزی در آموزش و پرورش عمومی کشور را با چالش های اساسی روبه رو می گرداند. از جمله این مشکلات و چالش ها می توان به فرایند ریزش دبیران متخصص کار و فناوری بدون جایگزینی، واگذاری آموزش و تدریس به دبیران غیرمتخصص و غیرمرتبط، جذب افراد ناکارآمد به بدنه آموزش و پرورش، تغییر رشته و دوره های تحصیلی فارغ التحصیلان اسبق مراکز تربیت معلم (دانشگاه فرهنگیان)، امکانات سخت افزاری و نرم افزاری اشاره کرد.

Abstract:The present study aims is explaining the necessary of designing work& technology training curricula at farhangiyan university and finally implementation it’s, that can be cited as null curriculum. This research is a case study, one that belongs to qualitative and interpretative paradigms. The data source for this study is teacher’s experiences in his schooling at the teacher training centers and also some library studies. The data analysis shows that Work& Technology teacher training curricula at Farhangiyan University can be considered as null curriculum, tthat removation of this program can bring fundemental challenges to education system in the field of vocational education and training in public education. Some of these challenges are: loss of specialists teachers of work& technology without replacement, leaving teaching to non-specialist and unrelated teachers, recruiting body dysfunctional education, change majors and courses of study of Hardware and software facilities.

کلیدواژه ها:

تربیت دبیر ،برنامه درسی ،دانشگاه فرهنگیان ،کار و فناوری ،برنامه درسی مغفول

null ،farhangiyan university teacher training ،work&technology ،Curriculum


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.