Skip to main content
فهرست مقالات

هنجاریابی پرسشنامه سنجش روابط متقابل

نویسنده:

علمی-پژوهشی (دانشگاه آزاد) (12 صفحه - از 1 تا 12)

چکیده:

هدف: این مقاله با هدف هنجاریابی مقیاس سنجش روابط متقابل پرسنل شرکت ایران خودرو انجام یافته است. و کلیه پرسنل شرکت ایران-خودرو شاغل در سال 1393 جامعه آماری آن را تشکیل می¬دهند. روش: پرسشنامه¬ها با استفاده از روش نمونه¬گیری تصادفی منظم و به تعداد 500 نفر از پرسنل تکمیل و تجزیه و تحلیل بر روی آنها انجام شد. یافته¬ها: ضریب پایایی و همسانی درونی مقیاس با استفاده از آلفای کرونباخ 673/0 به دست آمد. برای بررسی روایی مقیاس سنجش روابط متقابل از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. تعداد 8 عامل با ارزش ویژه بیشتر از یک 198/56% از واریانس کل را تبیین می¬کنند. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که مقیاس سنجش روابط متقابل با 21 سوال قادر است 8 عامل کودک مطیع و سازگار، بالغ عملگرا، والد کنترل¬گر و مستبد، والد حمایتگر، والد احساسی، والد عملگرا، بالغ اخلاقی، بالغ دانشمند را اندازه گیری نماید. بحث و نتیجه¬گیری: این مقیاس می¬تواند برای سنجش روابط متقابل پرسنل ایران¬خودرو به کار گرفته شود.

Aim: The Present research aims to normalize the scale of transactional relations of staves of IKCO and the population includes all the practitioner staves of IKCO in 1393y. Method: The questionnaires fill out by regular random sampling method and via 500 staves and then analysis them. Results: The factor of stability and inner similarity has got by Cronbach`s Alpha equals 0.673. For studing the validity of scale transactional relations has been used of exploratory function analysis 8 factors with special value more than one indicate 56.198% of total variance. The results of function analysis point that scale of transactional relations with 21 questions can measure 8 factors like Adapted Child, Functional Adult, Controlling Parent, Nurturing Parent, Sensational Parent, Functional Parent, Moral Adult and Scientist Adult. Conclusion: This scale can take for transactioning relations of IKCO staves.

کلیدواژه ها:

هنجاریابی ،پرسشنامه ،نظریه تحلیل رفتار متقابل ،حالات نفسانی

Transactional Analysis (T.A) ،ego|State ،normalization ،questionnaire


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.