Skip to main content
فهرست مقالات

اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر مدیریت زمان و خود کارآمدی دانش‌آموزان مقاله

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (20 صفحه - از 79 تا 98)

چکیده:

هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر بهبود مدیریت زمان و خودکارآمدی دانش آموزان دختر بود. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر سال اول متوسطه شهرستان هیر مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 91-90 بودند. از این جامعه آماری دو کلاس 20 نفری جمعا 40 دانش آموز دختر به صورت تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل مطالعه شدند. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی و طرح آن پیش آزمون- پس آزمون با گروه های ناهمسان بود. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های مدیریت زمان بارلینگ، کلوی و چونگ، خودکارآمدی اسکوارتز و جروسالم و هوش هیجانی برادبری و گریوز استفاده شد. داده های به دست آمده با تکنیک کواریانس چند متغیره تحلیل شد. نتایج نشان داد افرادی که در دوره آموزشی هوش هیجانی شرکت کردند بیش تر از افرادی که در این دوره شرکت نکردند، زمان خود را مدیریت می کنند و احساس خودکارآمدی بیش تری می کنند. همچنین معلوم شد که آموزش هوش هیجانی قسمت بیش تری از واریانس مدیریت زمان کوتاه مدت را در مقایسه با ورایانس مدیریت زمان بلند مدت و خودکارآمدی تبیین می کند. پژوهش حاضر ضمن بسط ادبیات پژوهشی مدیریت زمان، خودکارآمدی و هوش هیجانی، به توجه ویژه مشاوران مدارس به هوش هیجانی دانش آموزان تاکید می کند.

خلاصه ماشینی:

"با وجود این در پژوهش های مختلف ضـمن اتکـاء بـه مدل ماکان ، رابطۀ مدیریت زمان با متغیرهای مختلف روان شناختی، شـغلی و اجتمـاعی آزمـون شده است (برای مثال ، حافظی ، افتخـار، شـجاعی ، ١٣٩٠؛ حـاجلو، صـبحی قراملکـی ، نـوری ، ١٣٩٠الف ؛ حاجلو، صبحی قراملکی ، نوری ، ١٣٩٠ب ؛ مظاهری و عیـوض زاده ، ١٣٩١؛ امیـدوار، امیدوار و امیدوار، ١٣٩٢؛ یعقوبی ، محققی ، عرفانی ، الفتی ، ١٣٩٢؛ لانگا، ٢٠١٣؛ بابایی، حاجلو، 1. Shank & pacharus همان گونه که ذکر شد، هوش هیجانی با مدیریت زمان و خود کارآمدی رابطه دارد و یکـی از مشکلات در مدارس ، به خصوص در مقطع متوسطه ، عـدم اسـتفادة صـحیح از زمـان و پـایین بودن خودکارآمدی است . در این پژوهش دربارة تأثیر آموزش هوش هیجانی بر مدیریت زمان و خودکارآمدی دانش آموزان سؤال شد و از طریق اجرای یـک آزمایش درصدد پاسخگویی به سؤال مذکور بود. Bandura & Locke کارآمدی و هوش هیجانی را بسط می دهد، به مشاوران مدارس پیشنهاد می کند که بـرای بهبـود مدیریت زمان و افزایش خود کارآمدی دانش آموزان به تقویـت هـوش هیجـانی دانـش آمـوزان توجه ویژه داشته باشند. Psychological Studies Vol. 11 , No. 3, Autumn 2015 Psychological Studies Faculty of Education and Psychology, Vol. 11, No. 3 Alzahra University Autumn 2015 The Effectiveness of Emotional Intelligence Training on Student's Time Management Nader Hajloo*1 & Khadijeh Eyvazi**2 Abstract The aim of this study was to determine the effectiveness ."

کلیدواژه ها:

دانش آموزان دختر ، ‫ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ زﻣﺎن ، ﻫﻮش ﻫﻴﺠﺎﻧﻲ ، خودکارآمدی


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.