Skip to main content
فهرست مقالات

رابطه انواع حافظه با پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان ابتدایی دارای ناتوانی‌های یادگیری مقاله

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (18 صفحه - از 73 تا 90)

چکیده:

هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین انواع حافظه با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری است. روش: روش تحقیق از نوع توصیفی ـ همبستگی می‌باشد. جامعه آماری مشتمل بر دانش‌آموزان دارای ناتوانی‌های یادگیری در ارومیه است که حجم نمونه با روش کل شماری 120 نفر انتخاب شد. ابزار اندازه­گیری متغیرها، پرسشنامه است که پرسشنامه دانیمن و کارپنتر برای آزمون ظرفیت حافظه فعال و پرسشنامه اسمیت، دلاسالا، لاژیه و مایلار برای حافظه کوتاه و بلندمدت استفاده شد و سنجش پیشرفت تحصیلی با توجه به نمره دانش‌آموزان انجام گرفت. پایایی کل پرسشنامه حافظه کوتاه و بلندمدت با آلفای کرونباخ 90/0 و پایایی پرسشنامه حافظه فعال به روش دو نیمه کردن 84/0 به­دست آمد. یافته­ها: اهم یافته‌ها نشان داد که بین عملکرد حافظه فعال، حافظه کوتاه‌مدت و بلندمدت با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد. بین سن و عملکرد حافظه کوتاه‌مدت رابطه مثبت و معنی‌داری وجود ندارد، اما بین سن وعملکرد حافظه بلندمدت و فعال رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد. نتیجه­گیری: نتایج بیانگر این مطلب هستند که تقویت حافظه با بهبود و پیشرفت تحصیلی در ارتباط است و هر چه عملکرد حافظه قوی­تر باشد، عملکرد تحصیلی بهتر محقق می‌شود.هدف : هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین انواع حافظه با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری است . روش : روش تحقیق از نوع توصیفی ـ همبستگی میباشد. جامعه آماری مشتمل بر دانش آموزان دارای ناتوانیهای یادگیری در ارومیه است که حجم نمونه با روش کل شماری ١٢٠ نفر انتخاب شد. ابزار اندازه گیری متغیرها، پرسشنامه است که پرسشنامه دانیمن و کارپنتر برای آزمون ظرفیت حافظه فعال و پرسشنامه اسمیت ، دلاسالا، لاژیه و مایلار برای حافظه کوتاه و بلندمدت استفاده شد و سنجش پیشرفت تحصیلی با توجه به نمره دانش آموزان انجام گرفت . پایایی کل پرسشنامه حافظه کوتاه و بلندمدت با آلفای کرونباخ ٠.٩٠ و پایایی پرسشنامه حافظه فعال به روش دو نیمه کردن ٠.٨٤ به دست آمد. یافته ها: اهم یافته ها نشان داد که بین عملکرد حافظه فعال ، حافظه کوتاه مدت و بلندمدت با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. بین سن و عملکرد حافظه کوتاه مدت رابطه مثبت و معنیداری وجود ندارد، اما بین سن وعملکرد حافظه بلندمدت و فعال رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. نتیجه گیری: نتایج بیانگر این مطلب هستند که تقویت حافظه با بهبود و پیشرفت تحصیلی در ارتباط است و هر چه عملکرد حافظه قویتر باشد، عملکرد تحصیلی بهتر محقق میشود.

خلاصه ماشینی:

"رابطه انواع حافظه با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان ابتدایی دارای ناتوانیهای یادگیری Study of the Relationships between the types of Memory and Academic Achievement of Students with learning disabilities بهاره عزیزینژاد 1 * دریافت مقاله : ١٣٩٤. Myers Couillet, Soury, Lebornec,Asloun, Joseph, Mazaux اهمیت حافظه بلندمدت در این است که فرد میتواند از اطلاعات ذخیره شده در موقعیت های ضروری و اقتضایی استفاده کند، برعکس حافظه کوتاه مدت ظرفیت حافظه بلندمدت نامحدود است و مدت نگهداری اطلاعات هم از چند روز تا چند سال و گاه تا انتهای عمر متغیر است (اسپیکمن ، بولن ، لامبرتس ، برور و فاستوی ، ٢٠١٠). لذا پژوهش حاضر قصد دارد به مطالعه دقیق تر و بیشتر رابطه حافظه فعال ، کوتاه مدت و بلندمدت بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با ناتوانیهای یادگیری بپردازد و چون حجم و اطلاعات به خاطر سپرده شده و کاربست آنها در اقتضائات مختلف بسیار حساس و خطیر است و نیاز به انطباق ، ساماندهی و درک اطلاعات در این گروه جهت بروز رفتارها، تصمیم گیریها و تشخیص های دقیق با تمرکز بیشتری باید اتفاق بیفتد بنابراین به بررسی روابط آنها پرداخته شده است . به این ترتیب بین عملکرد حافظه فعال ، کوتاه مدت و بلندمدت دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری با پیشرفت تحصیلی آنان رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. یافته های حاصل از پژوهش حاضر نشان میدهد که بین عملکرد حافظه فعال ، کوتاه مدت ، بلندمدت با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد و میتواند آن را پیش بینی کند."

کلیدواژه ها:

حافظه فعال ، حافظه بلندمدت ، حافظه کوتاه مدت ، رﻳﺎﺿﻲ‬‬ ، پیشرفت تحصیلی ، ناتوانی یادگیری


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.