Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی نقش صفات شخصیت و سبک‌های شناختی در گرایش و اجتناب از بحث و استدلال مقاله

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (26 صفحه - از 171 تا 196)

چکیده:

این پژوهش با هدف بررسی گرایش و اجتناب از بحث و استدلال دانشجویان و رابطه آن با ویژگی‌های شخصیتی و سبک‌های شناختی انجام شده است. با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای 289 دانشجوی دوره کارشناسی از گروه‌های تحصیلی هنر، علوم پایه و حقوق و علوم سیاسی در دانشگاه مازندران انتخاب شدند. داده‌ها از طریق مقیاس انداز‌ه‌گیری گرایش و اجتناب از بـحث و استدلال، مقیاس پنج عامل بزرگ شخصیت و مـقیاس سبک‌های شـناختی A-E جمع‌آوری گردید. تحلیل واریانس نشان داد بین میانگین نمرات دانشجویان گروه‌های تحصیلی مورد مطالعه در گرایش و اجتناب از بحث و استدلال تفاوتی وجود ندارد و بین سبک‌های شناختی جذب­کننده و کاوش­کننده با گرایش و اجتناب از بحث و استدلال نیز همبستگی مشاهده نگردید. از میان پنج عامل بزرگ شخصیت، برون‌گرایی و گشودگی به ترتیب همبستگی 25/0 و 26/0 را با گرایش به بحث و استدلال نشان دادند. ویژگی شخصیتی با وجدان بودن همبستگی 12/0 را با گرایش به بحث و استدلال و 12/0- را با اجتناب از بحث و استدلال نشان داده است و بین روان رنجورخویی و برون‌گرایی به ترتیب با اجتناب از بحث و استدلال همبستگی 17/0 و 15/0- مشاهده گردید. تحلیل رگرسیون نشان داد که از میان متغیرهای مورد مطالعه فقط دو صفت شخصیتی برون‌گرایی و گشودگی می‌توانند تا حدی تغییرات در گرایش به بحث و استدلال را تبیین نمایند و این نمایانگر آن است ویژگی­هایی چون معاشرتی بودن، ابراز وجود و قاطعیت و گشودگی نسبت به تجربه­های جدید می­توانند در تبیین گرایش به بحث و استدلال دخالت داشته باشد.

This study has been conducted with the goal of investigating students' approach and avoidance argument and its relation with personality traits and cognitive styles. By using random stratified sampling 289 arts, science and law/politic students were selected. Data were collected through argumentativeness scale, NEO five factor inventories and A-E questionnaire. ANOVA analysis showed there was no significant difference among three groups. In addition, there was no correlation between cognitive styles and approaching / avoiding argument. Out of big five personality traits, extraversion and openness respectively had the most significant correlations with approaching / avoiding argument. Correlation coefficient of neuroticism and avoiding argument was 0.17. Regression analysis indicated out of studied variables only extraversion and openness could explain the variance of approaching argument. It illustrates the characteristics such as sociability and assertiveness which are prominent in extraversion and open-mindedness and being open to new experiences may affect argumentativeness.

خلاصه ماشینی:

"تحلیل رگرسیون نشان داد که از میان متغیرهای مورد مطالعه فقط دو صفت شخصیتی برون گرایی و گشودگی می توانند تا حدی تغییرات در گرایش به بحث و استدلال را تبیین نمایند و این نمایانگر آن است ویژگی هایی چون معاشرتی بودن ، ابراز وجود و قاطعیت و گشودگی نسبت به تجربه های جدید می توانند در تبیین گرایش به بحث و استدلال دخالت داشته باشد. ناس بام و بندیکسن (۲۰۰۳) در مطالعه شان دریافتند بین باورهای معرفت شناسی ۳ دانشجویان درباره ی قطعیت ۴و در سادگی دانش ۵و همچنین آمادگی شناختی ۶(نیاز به شناخت ۷) و ویژگی شخصیتی (قاطعیت ۸) آنان با گرایش به بحث و استدلال رابطه وجود داشته است ، اما ویژگی شخصیتی گرمی و صمیمیت ۹در بعد برون گرایی که تأکیدش بر حفظ روابط دوستانه با دیگران می باشد با اجتناب از بحث و استدلال همبستگی نشان داده است . از آنجا که مهارت بـحث و استدلال بـه عنوان یـکی از فعالیت های عالی شناختی حاوی بیـان فـرض های 1- Zhang 2- Bickle 3- Epistemological beliefs 4- Certainty of knowledge 5- Simplicity of knowledge 6- Cognitive disposition 7- Need for cognition 8- Assertiveness 9- Warmth منطقی مبتنی بر شواهد و مدارک، ارائه بحث و بحث مقابل ۱و دستیابی به نوعی مصالحه بین آراء گوناگون در فضای دیالکتیکی (ووس و مینز۲، ۱۹۹۶) می باشد و می تواند با رویکرد یادگیرنده به سوی یادگیری عمقی در ارتباط باشد، در این پژوهش علاوه بر متغیرهای شخصیتی رابطه سبک شناختی با گرایش و اجتناب از بحث و استدلال مورد بررسی قرار می گیرد."

کلیدواژه ها:

صفات شخصیت ، سبک‌های شناختی ، گرایش به بحث و استدلال ، اجتناب از بحث و استدلال

Personality traits ، cognitive styles ، Approaching argument ، Avoiding argument


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.