Skip to main content
فهرست مقالات

خودکار آمدی و سلامت روانی در دانش آموزان عادی و تیزهوش

نویسنده:

ISC (12 صفحه - از 89 تا 100)

هدف پژوهش حاضر مقایسهء خودکارآمدی و سلامت روانی دانش‌آموز تیزهوش و عادی بود.بدین منظور 06 دانش‌آموز تیزهوش و 06 دانش‌آموز عادی به شیوه تصادفی انتخاب شدند و با استفاده از آزمون‌ هوش ریون،پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی و پرسشنامه سلامت‌ عمومی‌ (GHQ) مورد بررسی قرار گرفتند.جهت تحلیل داده‌ها از رگرسیون،تحلیل واریانس و تحلیل عاملی استفاده شد.نتایج پژوهش‌ نشان دادند که بین سلامت روانی با مؤلفه‌های تلاش،استعداد و بازخورد رابطه معنادار وجود داشت در حالی که هیچگونه رابطه معناداری‌ بین سلامت روانی و مؤلفه شانس مشاهده نشد.از سوی دیگر، دانش‌آموزان عادی و تیزهوش در مؤلفه‌های بازخورد و نارسا کنش‌وری‌ اجتماعی تفاوت معنادار داشتند.نتایج این نکته را نیز آشکار کردند که‌ مولفه‌های خودکارآمدی دختران و پسران با یکدیگر تفاوت ندارند.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.