Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی اعتبار و روایی عاملی آزمون خواندن و نارساخوانی (نما) مقاله

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت بهداشت)/ISC (13 صفحه - از 22 تا 34)

چکیده:

هدف: پژوهش حاضر، با هدف بررسی اعتبار و روایی عاملی مجموعه آزمون خواندن و نارساخوانی (نما) انجام شد. روش: یک هزار و ۶۱۴ نفر از دانش ­آموزان مقطع ابتدایی شهرهای تبریز، سنندج و تهران با استفاده از آزمون خواندن و نارساخوانی (نما) ارزیابی شدند. نمونه ­ی موردمطالعه به روش تصادفی طبقه­ ای از میان دانش ­آموزان این سه شهر انتخاب شد (تهران ۶۰۰ نفر، تبریز ۵۰۰ نفر و سنندج ۵۰۰ نفر؛ دختر: ۸۴۴ نفر پسر: ۷۰۰ نفر). یافته­ ها: همسانی درونی آزمون­ های لغات با بسامد بالا، لغات با بسامد متوسط، لغات با بسامد پایین، زنجیره­ ی کلمات، درک کلمات، حذف آواها و خواندن ناکلمات و شبه ­کلمات مناسب و آزمون­ های نامیدن تصاویر (هر دو فرم) با همسانی درونی متوسط و آزمون درک متن با همسانی درونی ضعیف، نیازمند بازنگری و ارتقای سطح آلفای کرونباخ است. نتیجه گیری: آلفای کرونباخ کلی برای آزمون ­های لغات با بسامد بالا ۰/۹۷، با بسامد متوسط ۰/۹۸، با بسامد کم ۰/۹۸، زنجیره­­ی کلمات ۰/۹۵، قافیه ۰/۸۹، نامیدن تصاویر یک ۰/۶۷، نامیدن تصاویر دو ۰/۶۸، درک متن ۰/۴۸، درک کلمات ۰/۷۱، حذف آواها ۰/۹۵، خواندن ناکلمات ۰/۹۵ و شبه­ کلمات ۰/۹۷ به دست آمد. همچنین، نتایج تحلیل عاملی نشان داد که این آزمون از دو عامل اصلی تشکیل می­شود که عامل اول به ترتیب شامل آزمون­ های لغات با بسامد بالا، متوسط، درک کلمات، حذف آواها، خواندن ناکلمات و شبه­ کلمات و عامل دوم شامل آزمون­ های زنجیره ­­ی کلمات، قافیه، نامیدن تصاویر ۱، نامیدن تصاویر ۲، درک متن و نشانه ­ها است.

کلیدواژه ها:

تحلیل عاملی ، آلفای کرونباخ ، آزمون خواندن و نارساخوانی (نما)


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.