Skip to main content
فهرست مقالات

پایبندی شرکت به اخلاق زیست محیطی و اثر آن بر نیات رفتاری مشتریان مقاله

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم) (20 صفحه - از 127 تا 146)

چکیده:

امروزه ، پایبندی شرکت به اخلاق زیست محیطی، از جمله معیارهای بسیار مهم در ارزیابی اعتبار برند آن توسط مشتریان است ، به گونه ای که بازتاب آن را در نگرش ها و رفتارهای مشتریان در برابر شرکت ، به خوبی میتوان مشاهده نمود. نظر به اهمیت این موضوع ، هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تاثیر پایبندی شرکت به اخلاق زیست محیطی ، بر نیات رفتاری مشتریان است . برای این منظور نمونه ای مشتمل بر ٣٨٥ نفر از مشتریان یک شرکت تولیدکننده محصولات لبنی در شهرستان شیراز به شیوه تصادفی طبقه ای انتخاب گردیده و مورد بررسی قرار گرفتند. در پایان با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری به بررسی روابط میان متغیرهای پژوهش پرداخته شد و مشخص گردید، پایبندی شرکت به اخلاق زیست محیطی بر ابعاد نیات رفتاری مشتریان که شامل وفاداری، تبلیغات توصیه ای و تمایل به پرداخت بهای بیشتر برای محصولات شرکت هستند، تاثیر مثبت و معناداری دارد. به عنوان یک نتیجه کلی، این پژوهش بیان داشته است که رعایت اخلاق زیست محیطی در فعالیت های کسب و کار، جلب نیات رفتاری مثبت مشتریان را درپی خواهد داشت .

Nowadays, the corporate’sadherence to environmental ethics is one of the most important factors in evaluating their brand’s reputation by customers; in a way that its reflection in customers’ behaviors and attitudes is evident. Considering the importance of this issue, this research aims to investigate the effect of the corporate adherence to environmental ethic on customers’behavioral intentions. For this purpose, a sample, consisting of 385 customers of dairy food product of a company in Shiraz city, was selected and data were gathered. Finally, the structural equation modeling was used to analysis the data and findings show that the corporate adherence to environmental ethics has a positive, significant effect on customers’ behavioral intentions dimensions, i.e. their loyalty, tendency to pay a premium price for the corporate’s products and their word of mouth advertising. As a general conclusion, this research indicates that adhering to environmental ethics in business leads to increase of customers’positive behavioral intentions.

کلیدواژه ها:

وفاداری مشتریان ، اخلاق زیست محیطی ، تبلیغات توصیه ای ، نیات رفتاری مشتریان ، تمایل به پرداخت بهای بیشتر

Environmental Ethics ، Customers’Loyalty ، Word of Mouth


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.