Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی تأثیر آموزش ایمن سازی در برابر استرس بر علائم افسردگی بیماران دیابتی مقاله

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (13 صفحه - از 12 تا 24)

چکیده:

هدف: با توجه به تاثیر تعاملی استرس و بیماری­های مزمن، هدف این پژوهش، بررسی تاثیر آموزش ایمن­سازی در برابر استرس بر علائم افسردگی بیماران دیابتی بود. روش: روش مطالعه تجربی دوگروهی با پیش آزمون و پس آزمون و جامعه آماری 2630 نفر از مبتلایان دیابت در مرکز دیابت اصفهان بود. تعداد 16زن و 14 مرد به روش نمونه­گیری و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. برای گروه آزمایش آموزش گروهی ایمن­سازی در مقابل استرس طی6 جلسه (90 دقیقه­ای) با میانگین فاصله زمانی جلسات 6 روز اجرا شد. ابزار جمع­آوری داده­ها، مقیاس علائم افسردگی پرسشنامه سلامت عمومی (28-GHQ) بود که در دو مرحله پیش­آزمون و پس­آزمون بر روی دو گروه آزمایش و کنترل اجراء گردید. داده­ها از طریق تحلیل کوواریانس چند متغیری تحلیل شد . یافته­ها: نتایج نشان داد که آموزش مزبور موجب کاهش (P<0/001) در میانگین نمرات کل علائم افسردگی گروه آزمایش نسبت به گروه گواه شد. نتیجه­گیری: یافته­ها نشان می­دهد آموزش ایمن­سازی در مقابل استرس، یک مداخله درمانی رفتاری شناختی است که جلسات آن فرصتی برای شناسایی و چالش با افکار خودآیند منفی و همچنین شناسایی و اصلاح خطاهای شناختی در فرد فراهم می­آید و می­تواند به عنوان یک روش مداخله­ای مفید، برای درمان افسردگی بیماران مبتلا به دیابت به کار رود.

Objective: Due to the interactive effects of stress and chronic diseases، The aim of this study was to investigate the effect of stress inoculation training on symptoms of diabetes. Method: study two group pre-test، post-test statistical community of 2، 630 individuals had diabetes diabetes center. Of 16 women and 14 men to control sampling and testing were randomly divided into two groups. Stress inoculation training group for the experimental group over the 6 sessions (90 minutes) with a mean interval sessions were conducted 6 days. And data collection، the General Health Questionnaire depression scale (28-GHQ) in which both pre-and post-tests were performed on both control and experimental groups. Data were analyzed by multivariate analysis of covariance. Results: showed that the training reduced (P <0/001) in the mean scores of the experimental group than in the control group had depressive symptoms. Conclusions: Results indicate that stress inoculation training، cognitive behavioral therapy is an intervention sessions opportunity to identify and challenge negative automatic thoughts and cognitive errors in the identification and correction is provided And can be useful as an intervention.

کلیدواژه ها:

افسردگی ، استرس ، دیابت ، آموزش ایمن سازی در برابر استرس

Diabet ، Depresion ، Stress ، stress Inoculation Training


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.