Skip to main content
فهرست مقالات

رابطه ی سواد رایانه ای و تجربه شبکه های اجتماعی مجازی در دانشجویان دختر دانشگاه یزد

نویسنده:

علمی-ترویجی (وزارت علوم)/ISC (20 صفحه - از 63 تا 82)

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سواد رایانه-ای و تجربه شبکه های اجتماعی مجازی در دانشجویان دختر دانشگاه یزد (8000N=) است. روش پژوهش توصیفی پیمایشی است. 236 نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. داده ها با پرسشنامه استاندارد سواد رایانه ای و پرسشنامه محقق ساخته تجربه شبکه های اجتماعی گردآوری و با آزمون تی (t)، همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس تحلیل شد. نتایج نشان داد سواد رایانه ای دانشجویان بالاتر از حد متوسط است، شبکه های اجتماعی از نظر دانشجویان در ابعاد خانوادگی، تحصیلی، سازگاری، اعتقادی و روانی آسیب زاست اگرچه مزایایی دارد. سواد رایانه ای با مزایای چت، رابطه مثبت و پست الکترونیکی با مزایای پیامک، رابطه منفی دارد. بین سواد رایانه ای و آسیب ها و مزایای تجربه شبکه های اجتماعی در دانشجویان مجرد و متاهل تفاوت معنی داری وجود ندارد به جز آسیب تحصیلی چت و آسیب اعتقادی پیامک. بین سواد رایانه-ای دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد و دانشکده-های مختلف تفاوت معنی داری وجود دارد، ولی آسیب ها و مزایای تجربه شبکه های اجتماعی در دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد و دانشکده های مختلف یکسان است.

خلاصه ماشینی:

"رابطۀ سواد رایانه‌ای و تجربه‌ شبکه‌های اجتماعی مجازی در دانشجویان دختر دانشگاه یزد The Relationship between Computer Literacy and Social Networks Membership in Female Students of Yazd University تاریخ دریافت مقاله:15/1/95 تاریخ پذیرش مقاله:25/3/95 احمد زندوانیان 1 زهره زین‌العابدینی 2 Ahmad Zandvanian Zohreh Zein Al-Abedini چکیده: . جدول (2) میانگین، انحراف معیار و تحلیل واریانس رتبه‌ای فریدمن برای سؤال دوم آسیب خانوادگی میانگین انحراف معیار میانگین رتبه تعداد 142 وایبر، واتس‌آپ و لاین 90/10 53/3 37/2 خی‌دو 49/45 چت (فیس‌بوک و یاهو مسنجر) 95/9 90/2 99/1 درجۀ آزادی 2 پیامک 9 83/2 64/1 معنی‌داری 001/0 آسیب تحصیلی میانگین انحراف معیار میانگین رتبه تعداد 147 وایبر، واتس‌آپ و لاین 72/11 51/3 44/2 خی‌دو 32/49 چت (فیس‌بوک و یاهو مسنجر) 83/9 62/2 80/1 درجۀ آزادی 2 پیامک 88/9 80/2 76/1 معنی‌داری 001/0 آسیب سازگاری میانگین انحراف معیار میانگین رتبه تعداد 149 وایبر، واتس‌آپ و لاین 43/11 81/3 49/2 خی‌دو 62/77 چت (فیس‌بوک و یاهو مسنجر) 36/10 83/2 96/1 درجۀ آزادی 2 پیامک 80/8 62/2 55/1 معنی‌داری 001/0 آسیب اعتقادی میانگین انحراف معیار میانگین رتبه تعداد 143 وایبر، واتس‌آپ و لاین 61/11 56/3 45/2 خی‌دو 48/62 چت (فیس‌بوک و یاهو مسنجر) 58/10 72/2 98/1 درجۀ آزادی 2 پیامک 04/9 52/2 57/1 معنی‌داری 001/0 آسیب روانی میانگین انحراف معیار میانگین رتبه تعداد 152 وایبر، واتس‌آپ و لاین 57/11 67/3 45/2 خی‌دو 01/54 چت (فیس‌بوک و یاهو مسنجر) 89/9 74/2 82/1 درجۀ آزادی 2 پیامک 41/9 81/2 73/1 معنی‌داری 001/0 بر اساس جدول (2) و معنی‌داری آزمون آماری (001/0>P)، گرچه همۀ وسایل مؤثر در تجربه شبکه‌های اجتماعی، آثار منفی معنی‌داری از بعد خانوادگی، وضعیت تحصیلی، وضعیت سازگاری، وضعیت اعتقادی و وضعیت روانی دانشجویان دارند، اما وایبر، واتس‌آپ و لاین با بالاترین میانگین بیشترین و پیامک با کمترین میانگین کمترین آسیب را دارد (به‌استثناء آسیب تحصیلی که آسیب پیامک از چت بیشتر است)."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.