Skip to main content
فهرست مقالات

ضرورت و جهت تغییرات در برنامه درسی ریاضی مدرسه ای در ایران از دیدگاه معلمان

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (30 صفحه - از 91 تا 120)

خلاصه ماشینی:

"٤. نتایج به طور کلی ، نظر بیش تر معلمان این بود که بر اثر عوامل متعدد دیگری به غیر از محتوای درسی ، احتمالا دانش آموزان ایرانی در رویارویی با پرسش های زمینه مدار مبتنی بر زندگی واقعی که هدفش سنجش سواد ریاضی است ، عملکرد خوبی ندارند؛ برای مثال پیش بینی بیش تر معلمانی که در این تحقیق شرکت کردند، این بود که حداکثر ١٠ درصد از دانش آموزان نوعی (یا به عبارتی معمولی ) ایرانی می توانند به این نوع پرسش ها پاسخ درست بدهند، زیرا «دانش آموزان نوعی ایرانی عادت دارند مسائل را با بهره گیری از فرمول ها و کلیشه های خاص حل کنند، پس اگر سؤالی خارج از چارچوب فرمول ها و کلیشه هایی که فرا گرفته بودند، باشد و به تجزیه و تحلیل نیاز داشته باشد، دچار مشکل می شوند». معلمان ریاضی که در این مطالعه شرکت داشتند پیش بینی کردند دانش آموزان ایرانی در حل مسائل دنیای واقعی ، عملکرد قابل قبولی نخواهند داشت ، زیرا در آموزش معلمان ، محتوای آموزشی و نوع ارزشیابی به گونه ای است که دانش آموزان عادت کرده اند مسائل را با استفاده از فرمول ها و کلیشه های خاص حل کنند و چنانچه سؤالی خارج از چارچوب آن کلیشه ها باشد و به تجزیه و تحلیل نیاز داشته باشد، دچار مشکل می شوند و نمی توانند به پرسش های زمینه مدار پاسخ دهند."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.