Skip to main content
فهرست مقالات

مداخله های پیشگیرانه خانواده محور: تأثیر بر روابط والد - کودک و روش های تربیتی والدین

نویسنده:

زمینه و هدف: بسیاری از والدین با سبک تربیتی خود فرصت اندیشیدن و یافتن راه حل مشکلات را به فرزندان خود نمی دهند؛ این امر احتمال بروز مشکلات رفتار را در فرزندان افزایش می دهد. در راستای پاسخ دهی به این نیاز والدین بسته های آموزشی متفاوتی طراحی و اجرا شده است که یکی از آنها کودک متفکر نام دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش کودک متفکر به عنوان یک روش تربیتی خانواده محور مبتنی بر مهارت های حل مسئله، بر سبک های تربیتی و تعامل والد- کودک است. روش: گروه نمونه شامل 40 نفر از والدین نوآموزان پیش دبستانی و دانش آموزان پایه اول دبستان بوده است. روش پژوهش شبه ­آزمایشی با طرح پیش ­آزمون- پس ­آزمون و تک ­گروهی بوده است. برنامه آموزشی کودک متفکر با هدف تغییر الگوهای فرزندپروری طراحی شد. این برنامه آموزشی در 9 جلسه 2 ساعته در هر هفته برگزار شد. به منظور ارزیابی اثربخشی برنامه از پرسشنامه روش های تربیتی (شکوهی یکتا و پرند، 1386) و پرسشنامه رابطه والدـ کودک (جرارد، 1994) استفاده شد. یافته­ ها: نتایج نشان داد که آموزش روش حل مسئله به والدین به­ طورمعناداری در بهبود سبک تربیتی والدین موثر بوده است (01/ 0 > p ). و نیز برنامه آموزشی به والدین میانگین خرده­ مقیاس های رضایت مندی و ارتباط را در رابطه والد- کودک به طور معناداری تغییر داده است (05/ 0 > p ). نتیجه­ گیری: برنامه آموزشی کودک متفکر به والدین می­ تواندکمک کند تا از روش های موثر نظیر حل مسئله به جای روش های غیرموثر نظیر تنبیه استفاده کنند.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.