Skip to main content
فهرست مقالات

رابطه بین راهبردهای مقابله ای با کیفیت زندگی: نقش واسطه ای مهارت های تنظیم شناختی هیجان مقاله

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (14 صفحه - از 35 تا 48)

چکیده:

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی سهم معنادار راهبردهای مقابله‌ای بواسطه سبک‌های شناختی تنظیم هیجان در کیفیت زندگی دانشجویان انجام شد. روش: روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان را در نیمسال دوم سال تحصیلی 92-93 شامل می‌شد. شرکت‌کنندگان نیز 340 دانشجوی دختر و پسر بودند که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای از سیزده دانشکده انتخاب شدند. برای اندازه‌گیری متغیر پژوهش از مقیاس‌های تنظیم شناختی هیجان، (CERQ) راهبردهای مقابله‌ای (WOCQ) و فرم کوتاه پرسشنامه‌ی کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت ( (WHO-QOL-BREF1 استفاده شد. داده‌های جمع‌آوری شده از طریق تحلیل مسیر و مدل‌یابی معادلات ساختاری تحلیل شدند. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که : الف) راهبردهای مقابله‌ای مساله‌مدار و هیجان‌مدار با میانجی‌گری سبک‌های شناختی تنظیم هیجان پیش‌بین قدرتمند و معنادارتری برای کیفیت زندگی دانشجویان محسوب شدند. اثر استاندارد شده سبک‌های شناختی تنظیم هیجان مثبت و منفی بر کیفیت زندگی دانشجویان معنادار بود. ب) رابطه معناداری بین راهبردهای هیجان‌مدار و کیفیت زندگی یافت نشد و راهبردهای مقابله‌ای مساله‌مدار از لحاظ آماری رابطه معناداری با کیفیت زندگی داشت. ج) سبک‌های شناختی تنظیم مثبت و منفی هیجان رابطه معناداری را با کیفیت زندگی نشان داد. نتیجه‌گیری: با وجود تمام محدودیت‌هایی که افراد در دوره‌ دانشجویی تجربه می‌کنند، ارتقاء شایستگی‌ها و توانش‌های هیجانی از طریق آموزش سبک‌های صحیح تنظیم هیجانی در قالب بسته‌های آموزشی معتبر شناختی-رفتاری و سبک‌های مساله‌مدار کنارآمدن با خواست‌ها و محدودیت‌های تنش‌زای محیط جهت غنی‌سازی کیفیت زندگی این قشر پرنفوذ جامعه امکان‌پذیر است.

خلاصه ماشینی:

"وی جهت بررسی - Reliability - Validity - DASS (Depression Anxiety Stress Scale) - Way Of Coping Questionnaire - World health organization Quality ofLifebrief scale - Physical health - Psychological health - Social relationships - Social environment - Cross cultural - Cronbach alpha را نشان می‌دهند. طبق ضرایب استاندارد بر آورد شده که بر روی مدل نهایی (1) قابل مشاهده است، وزن رگرسیونی اختصاصی متغیر تنظیم شناختی هیجان مثبت به سمت کیفیت زندگی برابر با 67/0 می‌باشد از نظر مقداری و آماری معنادار است. جدول 4) بررسی معناداری اثر غیر مستقیم راهبرد مقابله‌ای مسأله مدار بر کیفیت زندگی ضریب استاندارد شده اثر غیر مستقیم راهبرد مسأله مدار فاصله اطمینان 95% اثر غیر مستقیم راهبردهای مقابله ای مسأله مدار با کیفیت زندگی حد بالا حد پایین کیفیت زندگی 485/0 330/0 683/0 طبق نتایج بدست آمده در جدول شماره(4)، ضریب استاندارد شده اثر غیر مستقیم راهبرد مسأله مدار برابر با 485/0 شده و در بازه اطمینان 95% که توسط روش خودگردان‌سازی برای بررسی معناداری اثر غیر مستقیم بدست آمده است، مشاهده می‌شود که صفر در این بازه وجود نداشته و در نتیجه اثر غیر مستقیم با صفر تفاوت معناداری داشته و این اثر معنادار می‌باشد، بنابراین راهبرد مقابله‌ای مسأله مدار به صورت غیر مستقیم از طریق سبک‌های تنظیم شناختی هیجان مثبت با کیفیت زندگی رابطه معناداری مثبت دارد(05/0< P ). The role of hygienic behaviors in predicting health-related quality of life in male and female students of Islamic Azad University Sari. Exploring the relationship between perceived emotional intelligence, coping, social support and mental health in nursing students."

کلیدواژه ها:

راهبردهای مقابله‌ای ، کیفیت زندگی ، سبک‌های شناختی تنظیم هیجان


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.