Skip to main content
فهرست مقالات

نیازسنجی وسایل تکنولوژی کمک توانبخشی از نوجوانان دانش آموز کم شنوا – ناشنوا و والدین ایشان؛ شهر اهواز- سال 1392

نویسنده:

(9 صفحه - از 43 تا 51)

هدف: هدف پژوهش، تخمین نیاز دانش آموزان نوجوان کم شنوا و ناشنوای شهر اهواز به وسایل تکنولوژی کمک توانبخشی بود.روش بررسی: وسایل کمک توانبخشی موجود برای افراد کم شنوا- نا شنوا بر اساس کاربرد در شش گروه طبقه بندی شد. از نمونه گیری طبقه بندی شده برای انتخاب 72 دانش آموز کم شنوا-ناشنوای مقاطع راهنمایی و دبیرستان، عادی و استثنایی و والدین اپشان استفاده شد..پس از کسب رضایت با دانش آموزان مصاحبه حضوری در مدرسه و با والدین مصاحبه تلفنی انجام شد: ابتدا از مشکلات دانش آموزان در شش عملکرد که برای آنها وسایل کمکی است، سوال شد. آنگاه وسایل کمکی با ارائه تصویر توضیح داده شدند و از مشارکت کنندگان در مورد آگاهی از وجود هر وسپله، نیاز به آن و اولویت تامین نیاز پرسیده شد.یافته ها: هر چند 69 نفر (96%) از سمعک استفاده می کردند؛ 44 نفر (61%) در استفاده از تلویزیون، 66 نفر (92%) در استفاده از ساعتهای زنگ دار ، 24 نفر (33%) در شنیدن صدای زنگ در و تلفن، 63 نفر (88%) در مکالمه تلفنی، 14 نفر (19%) در گفت و شنود حضوری، و 46 نفر (63.89%) در مشارکت در کلاس درس دچار محدودیت بودند. تقریبا هیچ یک از شرکت کنندگان وسایل کمکی شنوایی مورد اشاره را نمی شناختند. پس از آگاه سازی از وجود وسایل کمکی، اعلام نیاز ایشان به هر یک از انواع وسایل معرفی شده بین 2 نفر (3% ) تا 69 نفر (96%) بود.نتیجه گیری: آگاهسازی گسترده نوجوانان دچار کم شنوایی-ناشنوایی از وجود وسایل تکنولوژی کمکی ضروری است. از یافته های حاصل از این پژوهش می توان در تدوین برنامه تامین وسایل کمکی برای نوجوانان سود برد.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.