Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی تأثیرالقای استرس بر ظرفیت حافظۀکاری مقاله

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (20 صفحه - از 37 تا 56)

چکیده:

در پژوهش حاضر، تأثیر اِعمال استرس بر ظرفیت حافظۀکاری بررسی شد. این مطالعه در چهارچوب یک طرح شبه آزمایشی به صورت پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل طراحی شد. 28 نفر از دانشجویان دختر خوابگاه دانشگاه الزهراء تهران با میانگین سنی 20سال، بر اساس روش نمونه‌گیری در دسترس مبتنی بر هدف، پس از اعمال متغیرهای کنترل به‌وسیله آزمون‌های غربالگری انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. شرکت‌کنندگان گروه آزمایش در فاصلۀ بین پیش‌آزمون و پس‌آزمون برای القای استرس به عنوان متغیر مستقل، به مدت 20 دقیقه به انجام‌دادن تکالیف استرس‌زای شناختی مشغول شدند، در حالی که گروه کنترل در این فاصله استراحت کردند. داده‌ها برای سنجش ظرفیت حافظۀکاری و علائم فیزیولوژیک، به ترتیب با کمک آزمون گسترۀ لغات و دستگاه فشارسنج گردآوری شدند و از طریق آزمون کوواریانس و آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر تجزیه و تحلیل شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون کوواریانس نشان داد که تفاوت بین دو گروه در میزان ظرفیت حافظۀکاری معنادار نیست (5/0=F، 05/0< P). همچنین نتایج آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر، در مقایسۀ تغییرات فشارخون دیاستول، در طی اجرای مجموعه تکالیف نشان داد که بین دو گروه در میزان تغییرات فشارخون دیاستول در طی اجرای مجموعه تکالیف، تفاوت معناداری وجود دارد (05/0< , P  418/4=F). نتایج نشان داد که مجموعه تکالیف استرس‌زا سبب القای استرس ‌شد. با وجوداین در ظرفیت حافظۀکاری بین دو گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد.  

کلیدواژه ها:

حافظۀکاری ، القای استرس ، تکالیف استرس‌زا ، گسترۀ لغات ، علائم فیزیولوژیک


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.