Skip to main content
فهرست مقالات

عوامل موثر بر بدخطی دانش آموزان در دوره ابتدایی

نویسنده:

(8 صفحه - از 119 تا 126)

شکل نوشتاری زبان در واقع عالی ترین و پیچیده ترین شکل ارتباطی است و در میان مهارت های تحصیلی پایه، ملموس ترین مهارت نام گرفته است؛ چرا که نوشته سندی کتبی از خود بر جای می گذارد.(سلیمی،1387 )خوشنویسی و زیبا نویسی دارای نوعی آمیختگی با حیات فردی و اجتماعی هر انسان است. این امر در جامعه ی ما که دارای سنت دیرپای فرهنگی در زمینه ی هنر خط می باشد، دارای ارزش و اعتبار مضاعف است.(تیموری، کاوه، 1379 )زبان نوشتاری، اجرای حرکتی - ترسیمی و زنجیره ای نمادهایی است که به وسیله ی آن ها افکار و دانش انتقال می یابند .نوشتن با چند مهارت بسیار مشخص، از جمله نگهداری موضوع در ذهن، تنظیم موضوع به صورت کلمه، ترسیم گرافیکی شکل هر حرف و کلمه، به کارگیری صحیح ابزار نوشتن و داشتن حافظه ی دیداری و حرکتی 1کافی ارتباط دارد. (والاس و مک لافلین، 1980) با توجه به اهمیت خوشنویسی در کودکان در این مقاله به بررسی عوامل مؤثر بر بدخطی دانش آموزان پرداختیم و سپس راهکارهایی جهت برطرف نمودن این مشکل بیان نمودیم . امید است با بالا بردن آگاهی معلمان در زمینه عوامل موثر بر بدخطی دانش آموزان برنامه ریزی شایسته تری برای برطرف نمودن این مشکل صورت پذیرد.

خلاصه ماشینی:

"از نکات دیگری که معلم باید به آنها توجه کند، طرز صحیح قرار گرفتن کاغذ بدن دانش آموزان و نیز طرز صحیح به دست گرفتن قلم در هنگام انجام تکالیف است. 2-3- عوامل مربوط به دانش آموزان بسیاری از کودکان نمی توانند از مهارت های نوشتن با دست بهره گیرند، زیرا آنان هنوز چندین مهارت پیش نیاز نوشتن را فرا نگرفته اند یا در آن ها این مهارت ها به درستی رشد نکرده است . به این ترتیب کودک نمی تواند قلم را به نحو صحیح در دست بگیرد و این نکتۀ مهمی است که بــــر روی دست نوشته های او تأثیر می گذارد و او را بدخط می سازد» (والاس و لافلین، ترجمۀ طوسی، 1370، 75). به طور کلی بر اساس یافته های پژوهش خسروجاوید و قوامی لاهیج می توان چنین اظهار کرد که اگرچه تأثیر عوامل یاد شده در خوانایی دست خط دانش آموزان امری پذیرفتنی است؛ اما توجه بیش تر به برخی جنبه ها به ویژه زمینه های پیش نوشتاری و تمرین های قبل از ورود به مدرسه ضروری به نظر می رسد. از آن جمله می توان کمک به رشد همه جانبه ی جسمانی، به خصوص رشد عضلات دست و توانمند شدن ساختمان عضلات، مفاصل و استخوآن های انگشت، کف دست، مچ و بازو و همچنین هماهنگی بین چشم و دست و تقویت مهار تهای حرکتی ظریف اشاره کرد که بیش از هر مهارت دیگر قبل از ورود به مدرسه باید مورد تأکید قرار گیرد."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.