Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی تاثیرراست دست برتری و چپ دست برتری برمهارت خواندن دانش آموزان دختر مقطع چهارم ابتدایی شهر تهران مقاله

نویسنده:

چکیده:

این پژوهش به منظور مقایسه ی مهارتهای سطوح چهارگانه خواندن ودرک مطلب بین دوگروه راست دست وچپ دست از دانش آموزان دختر مقطع چهارم ابتدایی انجام گرفته است.پژوهش حاضر از نوع مقطعی و روش اجرای آن از نوع پیمایشی و جامعه آماری آن شامل دانش آموزان دختر مقطع چهارم ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 1391-1390 بصورت نمونه از بین چهار گروه 15 نفره کودکان چپ دست ازمیان 16 کلاس از 4 دبستان بطور تصادفی و چهار گروه 15 نفره کودکان همطراز راست دست آنان است. برای تجزیه وتحلیل داده ها از تحلیل واریانسی F و تست لوین1، و همچنین تست ANOVA وتست t برای مقایسه ی میانگین های دوگروه سودبرده شد. در خصوص مقایسه میانگین دو گروه راست دست و چپ دست در متغیر آزمون ادبی واطلاعاتی پرلز ، در اکثر فرضیه ها مشخص شد بین گروه راست دست و چپ دست تفاوت معنادار در سطح p<0.01 وجود دارد وفرضیه کلی پژوهش مبنی بربرتری راست برتری در مهارت خواندن تائید گردید.مهارتهای سطوح چهارگانه خواندن ودرک مطلب درگروه دانش آموزان راست دست دختر مقطع چهارم ابتدایی مناطق 1 و14 شهرتهران ، بیشتر از گروه چپ دست ازدانش آموزان دختر مقطع چهارم ابتدایی مناطق 1 و14 شهرتهران بود.

کلیدواژه ها:

مهارت خواندن ، دست برتری ، برتری جانبی ، نیم کره برتر مغز ، سطوح خواندن ، روانشناسی زبان ، روانشناسی خواندن


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.