Skip to main content
فهرست مقالات

تأثیر یک برنامۀ مداخله‌ای تمرینی بر عوامل روان‌شناختی مرتبط با افتادن در میان مردان سالمند شهر اراک مقاله

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (7 صفحه - از 33 تا 39)

چکیده:

اهداف: افتادن و عوامل فيزيولوژيكي و روانشناختي مرتبط با آن، از مشكلات اصلي زندگي سالمندان است. هدف اين تحقيق، بررسي تاثير يك برنامه ي مداخله اي تمريني بر عوامل روانشناختي مرتبط با اُفتادن در ميان مردان سالمند ساكن شهر اراك مي باشد. مواد و روش ها: در اين تحقيق نيمه تجربي كه بر روي مردان سالمند ساكن شهر اراك انجام شد، 27 آزمودني به طور تصادفي به دو گروه كنترل(ميانگين سني 6/56±70/21 سال) و گروه آزمايش (با ميانگين سني 4/38±66/07 سال) اختصاص يافتند. گروه آزمايش در يك برنامه مداخله تمريني 12 هفته اي (سه جلسه در هفته و هر جلسه 90 دقيقه) شركت كردند. يافته ها: يافته هاي تحقيق نشان داد كه برنامه تمريني اعمال شده باعث بهبود عوامل روانشناختي مرتبط با اُفتادن(خود كارآمدي اُفتادن/ترس از افتادن و اعتماد به تعادل ويژه فعاليت ها/خود كارآمدي تعادل) در سالمندان گروه آزمايش گرديد. نتايج گروه كنترل كه هيچ گونه برنامه تمريني منظمي را دنبال نكردند نيز، عدم تغيير در عوامل روانشناختي مرتبط با افتادن را نشانداد. نتيجه گيري: بر اساس يافته هاي اين تحقيق، برنامه مداخله اي تمريني منظم مي تواند با ارتقاء سطح آمادگي جسماني و حركتي مردان سالمند باعث كاهش ترس از اُفتادن و افزايش اعتماد به تعادل در حين انجام فعاليت هاي زندگي روزانه شا شود. اين بهبودها مي توانند به ارتقاء سلامتي جسماني و رواني و بهبود كيفيت زندگي سالمندان ساكن در جامعه و نهايتاً سالمندي موفقيت آميز آنهاكمك كند.

کلیدواژه ها:

سالمند ، افتادن‌ها ، خودکارآمدی افتادن ، خودکارآمدی تعادل ، مداخلۀ تمرینی


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.