Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی اثربخشی مشاوره گروهی با رویکرد عقلانی – عاطفی بر میزان مهارت های اجتماعی دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی مقاله

نویسنده:

چکیده:

یکی از گرانمایه ترین سرمایه های جوامع بشری وجود نسل نوجوان است . آنها باید با کسب مهارت های اجتماعی ، دراجرای بسیاری از اعمال پیچیده فردی و میان فردی حیات تسلط یابند . اما بسیاری از مواردی که مشکلات ارتباطی نامیده می شوند ، درواقع مشکل تفکر هستند . پژوهش حاضر از نوع پژوهش شبه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون، با گروه آزمایش وکنترل می باشد که به منظوربررسی اثربخشی مشاوره ی گروهی بارویکرد رفتاردرمانی عقلانی ـ عاطفی بر مهارت های اجتماعی دانش آموزان دخترمقطع راهنمایی درمدارس ناحیه یک شهرکرج درسال 91-90 صورت گرفت . بدین منظور به 95نفر از دانش آموزان که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند ، پرسشنامه باورهای غیر منطقی جونز و مهارت های اجتماعی نوجوانان ، ارائه شد وپس ازبررسی اولیه و نمره گذاری ،16نفر که نمره بالاتری در آزمون باورهای غیر منطقی و نمره پایین تری در آزمون مهارت های اجتماعی داشتند، به صورت تصادفی در دوگروه آزمایش وکنترل قرار گرفتند.گروه آزمایش به مدت 10جلسه 5/1ساعته در مشاوره ی گروهی با رویکرد عقلانی ـ عاطفی شرکت کردند. پس از پایان جلسات از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد.سپس داده ها با استفاده از آزمونt مورد تجزیه تحلیل قرارگرفتند.درپایان ، این نتیجه حاصل شد که مشاوره گروهی با رویکرد عقلانی ـ عاطفی ، بر افزایش مهارت های اجتماعی دانش آموزان مؤثر است .

کلیدواژه ها:

مشاوره گروهی ، مهارت های اجتماعی ، رویکرد رفتار درمانی عقلانی عاطفی ، دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.