Skip to main content
فهرست مقالات

مطالعه تطبیقی برنامه درسی دوره دکتری رشته مدیریت آموزشی ایران و مقایسه آن با دانشگاه‌های (امریکا، کانادا) مقاله

نویسنده:

چکیده:

هدف این تحقیق مطالعه و بررسی برنامه درسی دوره دکتری رشته مدیریت آموزشی ایران و مقایسه آن با کشورهای (امریکا، کانادا) جهت آگاهی از مولفه‌های برنامه درسی از جمله تعیین اهداف،‌ محتوی، روش‌های یاددهی و یادگیری، منابع آموزشی و ارزشیابی آموزشی به منظور دستیابی به تناسب، همخوانی و دستاوردهای آن می‌باشد. روش پژوهش با توجه به ماهیت موضوع، کیفی از نوع مقایسه ای – تطبیقی تنظیم شده است که چهار مرحله بردی: 1. توصیف 2. تفسیر 3. همجواری و 4. مقایسه را شامل می‌‌گردد. جامعه آماری مورد نظر به صورت انتخابی بوده است که شامل دو کشور ایالات متحده امریکا و کانادا می‌باشد. نمونه‌گیری با درجه اهمیت و پیشرفت دانشگاه های کشورهای مورد مطالعه مورد بررسی قرار گرفته‌اند. در امریکا پنج دانشگاه «ماساچوست، هاروارد، میشیگان، کالیفرنیا، مینوسوتا» در کانادا 3 دانشگاه «تورنتو، اوتاوا، کال‌گاری» را در بر می‌گیرد.ابزار پژوهش، برای جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز جهت پاسخ‌دهی به پرسش ها، فیش‌برداری از طریق اسناد و مدارک کتابخانه‌ای، گزارش های تحقیقی، مراجعه به پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دوره دکتری، مصاحبه با متخصصان که در آن کشورها فارغ‌التحصیل شده‌اند یا فرصت مطالعه‌ای یافتند، نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که در دانشگاه های آمریکا و کانادا در مقایسه با دانشگاه ایران مولفه‌های برنامه درسی از جامعیت، عمق و درون‌زایی بیشتری برخوردار بوده و جنبه‌ پژوهشی وکاربردی دارند.

کلیدواژه ها:

دوره دکتری ، مولفه های برنامه درسی ، رشته مدیریت آموزشی ، دانشگاه های آمریکا و کانادا


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.