Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی و مقایسه معیارهای ازدواج در دانشجویان دوره کارشناسی ارشد رشته‌های علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن

نویسنده:

(22 صفحه - از 87 تا 108)

هدف از انجام این تحقیق مقایسه معیارهای ازدواج دانشجویان رشته‌های علوم تربیتی دوره کارشناسی ارشد در سال تحصیلی 92-91 بوده است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری آن شامل 595 نفر تمامی دانشجویان رشته‌های علوم تربیتی مقطع کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی و مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن بود که در سال 92-91 مشغول به تحصیل بودند. بر مبنای جدول کرجسی و مورگان تعداد 233 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شد و برای اینکار از روش نمونه گیری تصادفی ساده و طبقه‌ای نسبی استفاده شد و با احتمال 10% افت آزمودنی تعداد 256پرسش‌نامه توزیع و در نهایت 233 پرسش‌نامه کامل جمع آوری و تجزیه و تحلیل شد. پرسش‌نامه این پژوهش محقق ساخته بود و از نظر روایی، مورد نظر سنجی 10 نفر از صاحبنظران قرار گرفت. پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ عدد 823/0 محاسبه و تأیید شد. داده‌های جمع آوری شده با استفاده از روش‌های آمار توصیفی و آمار استنباطی از طریق نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد: بین میانگین نظر دانشجویان دختر و پسر نسبت به معیارهای ازدواج، شامل تحصیلات عالیه، ‌اخلاق نیکو، ‌اعتقادات مذهبی، تفاوت وجود ندارد. اما دانشجویان پسر بیش از دانشجویان دختر بر وضعیت اقتصادی همسر به عنوان معیار مناسب تاکید داشته‌اند و برعکس دانشجویان دختر بیشتر بر تشابه فرهنگی به عنوان معیار مناسب تاکید داشته‌اند. هم چنین بین میانگین نظر دانشجویان در رشته‌های مختلف تحصیلی نسبت به معیارهای ازدواج تفاوت وجود دارد و کمترین میانگین متعلق به دانشجویان رشته تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش و بیشترین میانگین مربوط به دانشجویان رشته مدیریت آموزشی است و در نهایت دانشجویان متاهل بیش از دانشجویان مجرد بر معیارهای ارائه شده تاکید دارند.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.