Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی سبک زندگی اسلامی در برنامه درسی دوره ابتدایی از منظر اسناد تحول بنیادین آموزش وپرورش

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (30 صفحه - از 7 تا 36)

هدف اين پژوهش، بررسي ميزان توجه به سبك زندگي اسلامي در برنامه درسي دوره ابتدايي، مورد نظر اسناد تحول بنيادين آموزش وپرورش، بوده است. روش تحقيق توصيفي تحليلي و از نوع تحليل محتوا بود. ابتدا مولفه هاي ده گانه سبك زندگي اسلامي شامل مهارت هاي اجتماعي، اعمال عبادي، باورهاي اعتقادي، ارزش هاي اخلاقي، مهارت هاي مالي، وظايف خانوادگي، مهارت هاي حفظ سلامت، دانش و مهارت هاي تفكر، دانش و مهارت هاي دفاعي امنيتي و زمان شناسي شناسايي شد و به تاييد رسيد. سپس گزاره هاي مرتبط با اين مولفه ها از اسناد تحولي شناسايي و استخراج و با اِعمال ضرايب در نظرگرفته شده، داده هاي حاصل مورد تجزيه وتحليل قرار گرفت. نتايج پژوهش نشان داد كه اسناد تحولي به طوركلي به اكثر مولفه هاي سبك زندگي اسلامي در برنامه درسي دوره ابتدايي توجه كرده و مولفه هاي مذكور پوشش دهي مناسبي داشته اند. در اين ميان، بيشترين پوشش دهي به ترتيب به مولفه هاي مهارت هاي اجتماعي، اعمال عبادي و ارزش هاي اخلاقي و كمترين پوشش به مولفه هاي مالي، مهارت هاي دفاعي- امنيتي و زمان شناسي اختصاص داده شده است.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.