Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی اثربخشی برنامه هوش موفق استرنبرگ بر حافظه فعال وکارکردهای اجرایی کودکان تیزهوش دبستانی

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (10 صفحه - از 5 تا 14)

هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه هوش موفق استرنبرگ بر حافظه فعال و کارکردهای اجرایی کودکان تیزهوش دبستانی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش‌آموزان پسر تیزهوش شهر اصفهان در سال تحصیلی 1394-1395 بود. روش: به این منظور 30 نفر از دانش‌آموزان پسر تیزهوش از طریق نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب و به‌طور تصادفی به دو گروه آزمایش وکنترل گمارده شدند (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل). برنامه هوش موفق استرنبرگ روی گروه آزمایش اجرا شد. ابزار مورد استفاده این پژوهش شامل نرم‌افزار سنجش حافظه کاری و پرسش‌نامه (سیاهه) رتبه‌بندی کارکردهای اجرایی برای کودکان دبستانی (ای بریف- پی) بود. برای تحلیل داده‌های این پژوهش از تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکوا) استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که آموزش برنامه هوش موفق استرنبرگ بر کارکردهای اجرایی و سازمان‌دهی رفتاری- هیجانی کودکان تیزهوش مؤثر است و بر حل مسئله- برنامه‌ریزی این کودکان تأثیری ندارد. نتیجه‌گیری: برنامه هوش موفق استرنبرگ می‌تواند به‌عنوان یک روش مداخله‌ای در بهبود کارکردهای اجرایی و حافظه فعال کودکان استفاده شود.

Objective: The current research aimed to investigate the effectiveness of Sternberg's successful intelligence program upon working memory and executive functions of sharp-witted primary school students. The statistical population of the current research consisted of all sharp-witted male students of the city of Isfahan in the academic year of 2015-2016. Method: For this purpose، totally 30 sharp-witted male students were selected through multi- stage cluster random sampling method and were randomly assigned to two experimental and control groups (15 students in the experimental group and another 15 students in the control group). The Sternberg's successful intelligence program was administered on the experimental group. The tools used for this research included software to measure working memory and questionnaire (inventory) on rating executive functions of the primary school students. To analyze the research data، multivariate covariance analysis (MANCOVA) was employed. Results: Findings revealed that training of the Sternberg's successful intelligence program was effective on executive functions and emotional-behavioral organization of sharp-witted children but had no impact on the problem-solving-planning capabilities of them. Conclusion: The Sternberg's successful intelligence program could be employed as an intervention method for improving executive functions and working memory of children.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.