Skip to main content
فهرست مقالات

نقش یادگیری مشارکتی در ارتقای سطح یادگیری دانش آموزان

نویسنده:

(8 صفحه - از 184 تا 191)

هدف تحقیق حاضر که از نوع پژوهش های کیفی و با استفاده از رویکرد توصیفی - تحلیلی استنادی است. با نگرشی تحلیلی به تاثیر یادگیری مشارکتی پرداخته و روش گردآوری داده ها و اطلاعات به صورت کتابخانه ای و باتوجه به منابع و ماخذ مکتوب صورت گرفته است یکی از حوزه هایی که با ورود روش های نوین تدریس، دچار تحول اساسی شده، حوزه آموزش است. مقاله تلاش دارد با بیان نقش یادگیری مشارکتی در حوزه تعلیم و تربیت، به بررسی تاثیر این پدیده بر روی یادگیری بپردازد. یادگیری مشارکتی، بیش از آنکه بخواهد دانش معینی را به دانش آموزان القاء کند. زمینه ای را فراهم می کند که از طریق آن امکان شکوفایی قابلیت های گروهی دانش آموزان و گسترش تجربه های همیاری و جمعی آنها افزایش می یابد.

خلاصه ماشینی:

"مزایای یادگیری مشارکتی اگر به طور منظم کار کردن با دیگران را به دانش آموزان آموزش دهیم ، آن دسته از مهارت های اجتماعی را که به آن ها امکان می دهد با گروه وسیعی از افراد کلاس یا خارج از کلاس به راحتی کار یا بازی کنند کسب می کنند؛ نتایج یک بررسی که «مرکز منابع دولتی» در سال منتشر ١٩٨٢ کرده است نشان می دهد مهم ترین دلیل این که افراد شغلشان را از دست می دهند این نیست که مهارت های لازم در آن شغل را ندارند بلکه این ا ست که نمی توانند با همکارانشان به خوبی کناربیایند (الیس و والن ، ١٣٧٦). زمانی یادگیری و مشارکت ارتقا می یابد که گروه ها به گونه ای سازمان دهی شده باشند که دانش آموزان بدانند چه انتظاری برای مشارکت کردن از آنها می رود تا پتانسیل برای یادگیری مشارکتی افزایش یابد(جانسون و جانسون ، ١٩٩٤ ) این امر شامل اطمینان از اینست که وظیفه ی گروه به گونه ای تدوین شده که همه ی اعضای گروه می فهمند که آنها نیازمند شرکت کردن و کمک کردن به دیگران هستند تا کار انجام شود، و نیز مستلزم اطمینان از اینست که دانش آموزان مهارت های اجتماعی و مهارت های کار در گروه کوچک را آموزش دیده باشند که برای کمک به ارتباط مؤثر با همتایانشان ، مدیریت اختلافات و توزیع عادلانه ی منابع و تصمیم گیری بر طبق اصول دموکراسی مورد نیاز هستند. “The Impact of Cooperative Learning on Student Engagement: Results from an Intervention”, Active Learning in Higher Education 2013 14: 175 originally Published online 12 September 2013, Available at: http://alh."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.