Skip to main content
فهرست مقالات

تبیین رابطه بین عدالت سازمانی و سکوت سازمانی در آموزش و پرورش مقاله

نویسنده:

چکیده:

پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین عدالت سازمانی و سکوت معلمان میپردازد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی معلمان مدارس دولتی و غیر انتفاعی متوسطه ناحیه ٥ تبریز در سال تحصیلی ١٣٩٢-١٣٩١ به تعداد ٢٤٢ نفر میباشد که با استفاده از جدول مورگان و روش نمونه گیری تصادفی ساده ، تعداد ١٥٠ نفر به عنوان اعضای نمونه انتخاب شدند.این پژوهش از نظر هدف ، توصیفی از نوع همبستگی و از نظر نوع استفاده ، تحقیقی کاربردی است . ابزار سنجش پژوهش شامل دو پرسش نامه استاندارد عدالت سازمانی نیه هوف و مورمن (١٩٩٣) و پرسش نامه سکوت سازمانی برگرفته از مدل ون داین و همکاران (٢٠٠٣) میباشد. روایی پرسش نامه ها توسط اساتید مدیریت آموزشی و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به مقدار٩٢ درصد و ٨٤ درصد تایید شدند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها با کمک آزمون همبستگی پیرسون و ضریب رگرسیون نشان داد که بین تمامی ابعاد عدالت سازمانی و مولفه های سکوت سازمانی به جز عدالت رویه ای و سکوت انفعالی و عدالت توزیعی و سکوت فرااجتماعی رابطه معکوس و معناداری وجوددارد.

خلاصه ماشینی:

"نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که مقدار r در هر سه مولفه عدالت سازمانی در سطح (٠/٠٥= α) معنادار است و این بدین معناست که بین عدالت سازمانی (توزیعی، رویه ای و مراوده ای) و سکوت سازمانی رابطه معکوسی وجود دارد. نتایج ضریب همبستگی نشان داد چون مقدار r در هر سه مولفه عدالت سازمانی (توزیعی، رویه ای و مراوده ای) در سطح (٠/٠٥= α) معنادار بود، میتوان گفت که بین عدالت سازمانی و سکوت انفعالی رابطه وجود دارد و این رابطه به صورت منفی و معکوس میباشد. نتایج ضریب همبستگی در رابطه با پرسش دوم نشان داد که رابطه بین هر سه مولفه عدالت سازمانی با سکوت انفعالی معلمان معنادار بوده و این رابطه به صورت معکوس میباشد (جدول شماره ، ٦). از این رو توصیه میشود مدیران در رفتارهای بین شخصی و تعاملی خود با معلمان به احترام و خوشرویی رفتار کنند، به نظرات آنها احترام بگذارند و در ارائه اطلاعات در مورد تصمیمات و رویه های سازمانی که به آنها مربوط میشود صادقانه برخورد کنند، زیرا ادراک معلمان از مدیران به عنوان حامی و همچنین احترام به شأن و منزلت آنها در فرآیند تعامل ، ادراک از عدالت مراوده ای را ارتقا خواهد داد و به طور مثبت بر اعتماد آنها تاثیر میگذارد ،اعتماد نیز به نوبه خود محیطی به وجود میآورد که معلمان به طور آزادانه میتوانند نظرات خود را بیان کرده و در نتیجه کمتر به سکوت سازمانی روی خواهند آورد."

کلیدواژه ها:

عدالت سازمانی ، سکوت سازمانی ، سکوت تدافعی ، سکوت انفعالی ، سکوت فرااجتماعی


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.