Skip to main content
فهرست مقالات

رابطه اخلاق پژوهشی و هوش معنوی با روحیه علمی دانشجویان دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران مقاله

نویسنده:

چکیده:

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه اخلاق پژوهشی و هوش معنوی با روحیه علمی دانشجویان دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران انجام شد. پژوهش حاضربه علت این که به توسعه دانش کاربردی در این زمینه کمک می کند، کاربردی و به لحاظ نحوه جمع آوری داده ها میدانی و به لحاظ هدف توصیفی، همبستگی است . جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان کلیه دوره های دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران به تعداد ٣١٩٣ نفر تشکیل دادند. روش نمونه گیری تصادفی ساده بوده و حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان تعداد ٢٥٧ نفر تعیین شد. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه استاندارد و محقق ساخته پیرامون سه متغیر پژوهش بود. در این پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره و همچنین روش تحلیل مسیر استفاده شده است . نتایج حاصل از این پژوهش مبین آن است کع تقویت هوش معنوی با تاثیری که بر بهبود رعایت موازین اخلاق پژوهشی دانشجویان دارد، می تواند در ارتقاء روحیه علمی ایشان در محیط های دانشگاهی تاثیر مثبت و مستقیمی داشته باشد.

خلاصه ماشینی:

"بر این اساس پژوهشگر بنابر علاقه شخصی اقدام به مشاهده و توجه بیشتر به وضعیت موجود مؤلفه های مورد اشاره (اخلاق پژوهشی و هوش معنوی) در میان دانشجویان (دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران ) و چگونگی ارتباط آن با ارتقاء روحیه علمی ایشان نمود. 101 جدول ٩: رابطه مؤلفه های هوش معنوی وروحیه علمی دانشجویان دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران شاخص آماری ضرایب استاندارد نشده خطای استاندارد بتای استاندارد (β) t sig مدل رگرسیون ضریب ثابت 000/0 842/5 - 199/0 165/1 تفکر انتقادی وجودی ٢٩٢/٠ ٠٦٨/٠ ٣٣١/٠ ٢٨٦/٤ ٠٠٠/٠ تولید معنی شخصی 011/0 565/2 198/0 056/0 143/0 آگاهی 733/0 342/0 028/0 073/0 025/0 توسعه حالت آگاهی ٠٩٨/٠ ٠٦٣/٠ ١٢٥/٠ ٥٥٣/١ ١٢٢/٠ جدول فوق ضرایب استاندارد (β) و ضرایب غیر استاندارد (B) متغیرها را نشان میدهد. جدول ١٠: رابطه مؤلفه های اخلاق پژوهشی و هوش معنوی دانشجویان دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران آماره های هم خطی متغیرهای وارد شده در مدل مقدار اغماض VIF تفکر انتقادی وجودی 677/0 732/1 رفتارهای نادرست پژوهشی 863/0 158/1 توسعه حالت آگاهی 937/0 067/1 تولید معنی شخصی 605/0 653/1 106 چنانکه شاخص های جدول بالا نشان میدهد، احتمال وجود هم خطی بین متغیرها کم است ."

کلیدواژه ها:

هوش معنوی ، اخلاق پژوهشی ، روحیه علمی


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.