Skip to main content
فهرست مقالات

نقش رهبری معنوی و سرمایه روانشناختی در اشتیاق شغلی معلمان در مدارس متوسطه دولتی دوره اول و دوم دخترانه منطقه چهار تهران مقاله

نویسنده:

چکیده:

پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش رهبری معنوی و سرمایه روانشناختی در اشتیاق شغلی معلمان انجام شده است . این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری آن شامل کلیه معلمان مدارس دخترانه دولتی در مقطع تحصیلی متوسطه (دوره اول و دوم ) منطقه چهار آموزش و پرورش شهر تهران (١٤١٨=N)در سال تحصیلی ٩٤-٩٣ بوده است . حجم نمونه آماری مطابق با جدول مورگان ٣٠٢ نفر برآورد و از طریق روش نمونه گیریتصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه های رهبری معنوی فرای و همکارن (٢٠٠٥)، سرمایه روانشناختی لوتانز و همکاران (٢٠٠٧) و اشتیاق شغلی شوفلی و همکاران (٢٠٠٦) استفاده شد. روایی صوری پرسشنامه ها از طریق اجرای آزمایشی و روایی محتوایی از طریق مرور جامع ادبیات و قضاوت خبرگان مورد تایید قرار گرفت ، و پایایی آنها از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ و به ترتیب ٠/٩٥، ٠/٨٥، ٠/٨٧برآورد شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (جداول فراوانی، میانگین ، واریانس ، انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون تی تک نمونه ، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر) استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها در سطح (٠١/٠ >P) نشان داد کهمیانرهبری معنوی و اشتیاق شغلی معلمانرابطه مثبت و معنادار (٠٥٦=r) و میان سرمایه روانشناختی و اشتیاق شغلی معلمان رابطه مثبت و معنادار (٠٦٠=r) و همچنینمیان رهبری معنوی وسرمایه روانشناختی معلمان رابطه مثبت و معنادار (٠٥٤=r) وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل مسیر نشان داد که رهبری معنوی و سرمایه روانشناختی می توانند تغییرات اشتیاق شغلی را تبیین کنند؛ و اشتیاق شغلی بیشتر تابع تغییرات سرمایه روانشناختی می باشد و رهبری معنوی نیز هم به طور مستقیم و هم غیر مستقیم و به واسطه سرمایه روانشناختی بر اشتیاق شغلی تاثیر می گذارد.

خلاصه ماشینی:

"رهبری معنوی 0/339 اشتیاق شغلی 0/546 0/418 سرمایه روانشناختی شکل ٤- مدل تحلیل مسیر 111 بحث و نتیجه گیری براساس یافته های به دست آمده از پژوهش نشان داده شد که رابطه مثبت و معناداری بین رهبری معنوی و اشتیاق شغلی معلمان وجود دارد؛ که نتیجه حاصله با نتیجه پژوهش نقی زاده و همکاران (١٣٩٣) همسو بوده و نتایج آن را مورد تأیید قرار می دهد. 1. Fry& Matherly 132 به طور کلی یافته های به دست آمده از پژوهش نشان دهنده این است که بین رهبری معنوی و سرمایه روانشناختی با اشتیاق شغلی معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بنابراین بر اساس مدل به دست آمده از پژوهش می توان بیان نمود که مدیران مدرسه با به کارگیری سبک رهبری معنوی و ایجاد چشم انداز مشترک و یکپارچگی اهداف فردی و سازمانی و امید و ایمان نسبت به دستیابی به آن اهداف و همچنین ایجاد فرهنگ سازمانی مبتنی بر عشق به نوعدوستی و ارزش ها و شاخص های معنوی مانند احترام ، اعتماد، صداقت و قدردانی و توجه به یکدیگر می توانند ضمن ایجاد معناداری کار برای معلمان ، مدرسه را به کانونی تبدیل کنند که در آن معلمان احساس آرامش و اطمینان کرده به طوری که خود را عضوی از اعضای آن دانسته که این خود علاوه بر افزایش تعهد و بهره وری آنان بر اشتیاق کاری آنان نیز مؤثر می باشد."

کلیدواژه ها:

معلمان ، رهبری معنوی ، اشتیاق شغلی ، سرمایه روانشناختی


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.