Skip to main content
فهرست مقالات

روان شناسی تربیتی ؛ آنچه یک مشاور در آموزش مبانی تربیت جنسی باید بداند

نویسنده:

(8 صفحه - از 18 تا 25)

تربیت جنسی بعدی از تربیت است که از ابتدای تولد مطرح می باشد. تربیت جنسی یک فرایند مادم العمر از کسب اطلاعات و تشکیل نگرش ها، باورها و ارزش ها در مورد موضوعات مهمی همچون رشد جنسی، هویت، روابط بین فردی، احساسات، صمیمیت، تصویر بدن، مفاهیم و نقش های جنسیتی تا بهداشت باروری است. تربیت جنسی شامل ابعاد متنوعی ازجمله ابعاد زیستی، اجتماعی، فرهنگی، روانی و معنوی است که از دامنه شناختی (اطلاعات) تا دامنه عاطفی (احساسات، ارزش ها و نگرش) و حوزه رفتاری (ارتباطات، تصمیم گیری، و دیگر مهارت های فردی) را دربرمی گیرد. هدف کلی تربیت جنسی این است که افراد، در سنین مختلف، دانش و مهارت های لازم را برای ارتقای سلامتی و بهزیستی خود کسب کنند تا بتوانند به عنوان یک بزرگ سال زندگی جنسی سالمی داشته باشند. بنابراین در تربیت جنسی به موضوعاتی همچون ارائه اطلاعات دقیق در مورد تمایلات جنسی انسان، توسعه و درک ارزش ها، رفتارها، بینش در مورد روابط جنسی، کمک به مخاطبان در توسعه روابط و مهارت های فردی؛ پیشگیری از ابتلا به بیماری های مقاربتی و بارداری ناخواسته و... توجه می شود. همچنین بسیاری از آموخته های افراد براساس مشاهده رفتار و واکنش های سایر افراد نسبت به جنسیت خود شکل می گیرد و اگر آگاهی لازم نسبت به موضوعات تربیت جنسی برای فرد، مراقبت کنندگان و والدین وجود نداشته باشد چه بسا سوء تعبیرها و مفاهیم نادرستی نسبت به مفهوم جنسیت، شیوه های مراقبت از خود و ده ها مسئله دیگر در روند رشد و تحول فرد به وجود آید که مفهوم خود، خود ارزشمندی و خود انگاره های بدنی وی را به شدت متاثر سازد. این مقاله درپی آن است تا به مربیان و مشاورانی که درصدد مطرح نمودن مباحث تربیت جنسی با والدین و کودکان هستند، نکاتی را یادآور شود تا از این طریق یادگیری و انتقال مفاهیم این حوزه را تاثیرگذار سازد.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.