Skip to main content
فهرست مقالات

مقایسه اثربخشی روش تدریس مبتنی بر هوش منطقی ریاضی با روش تدریس؛سنتی بر بهبود جو روانی اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقاله

نویسنده:

چکیده:

هدف این پژوهش ، مقایسه اثر بخشی روش تدریس مبتنی بر هوش منطقی ریاضی با روش تدریس سنتی بر بهبود جو روانی اجتماعی وپیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی بوده است . نوع پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این تحقیق دانش آموزان دختر پایه ششم دوره ابتدایی شهرآمل در سال تحصیلی ٩٤- ١٣٩٣ بوده است . حجم نمونه متشکل از ٦٠ نفر دانش آموز دختر بود، که ٣٠ نفر گروه آزمایش و ٣٠ نفر گروه گواه بوده است ؛ و با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری به کار رفته ، در این پژوهش آزمون پیشرفت تحصیلی ریاضی وپرسشنامه جو روانی اجتماعی بود؛ که پایایی آنها به ترتیب ٠/٧٩و٠/٦٢ بدست آمد. در ابتدا از هر دو گروه آزمایشی و گواه پیش آزمون پیشرفت تحصیلی ریاضی وجو روانی اجتماعی به عمل آمد. سپس متغیر آزمایشی (آموزش مبتنی بر هوش منطقی ریاضی) در ١٦جلسه برای گروه آزمایشی اجرا شد. در گروه گواه نیز همان مباحث به شیوه سنتی آموزش داده شد. سپس ، پس آزمون برروی هردوگروه اجرا شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از روشهای آمارتوصیفی (میانگین ، انحراف معیار) و آزمون های استنباطی تحلیل کواریانس چند متغیری ( مانکوا)، استفاده گردید. نتایج به دست آمده از تحلیل کواریانس نشان دادکه ، مقایسه اثر بخشی روش تدریس مبتنی بر هوش منطقی ریاضی با روش تدریس سنتی بر بهبود جو روانی اجتماعی وپیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی تاثیر گذار بوده است .

خلاصه ماشینی:

"H1:(p#0) متغیر تعداد نمونه آماره آزمون مقدار Sig نتیجه آزمون پیشرفت تحصیلی پیش آزمون 30 0/632 0/819 توزیع نرمال پس آزمون 30 0/915 0/373 توزیع نرمال جو روانی اجتماعی پیش آزمون 30 0/966 0/308 توزیع نرمال پس آزمون 30 1/240 %90 توزیع نرمال فرضیه های پژوهش آزمون فرضیه های پژوهش میانگینهای نمرات اختلافی پیش آزمون و پس آزمون دو گروه آزمایشی و کنترل از طریق تجزیه و تحلیل کوواریانس چند متغیره (MANCOVA)مورد بررسی قرار گرفت فرضیه اصلی تحقیق روش تدریس مبتنی بر هوش منطقی ریاضی در مقایسه با روش تدریس سنتی بر بهبود جو روانی اجتماعی کلاس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس ریاضی پایه ششم ابتدایی تاثیر دارد. pp:74-79 Comparison of the effectiveness of logical-mathematical intelligence based teaching with traditional teaching to improve the socio psychological state of the classroom and academic achievement of six graders of primary school Hossein Lotfi 1, Mohammad Esmaeil Mahdavi Omran2, Mohtaram Kia Ghadi 3, Javed 4 Abedi 1. Master of Persian Language and Literature, Islamic Azad University of Chalus Abstract The purpose of the present study is the comparison of the effectiveness of logical-mathematical intelligence based teaching with traditional teaching to improve the socio psychological state of the classroom and academic achievement of six graders of primary school. The findings of the present study indicate that logical- mathematical based teaching seems to be more effective than traditional teaching for improving the mental and social state and academic achievement of six graders of primary school."

کلیدواژه ها:

روش تدریس ، پیشرفت تحصیلی ریاضی ، هوش منطقی ریاضی ، جو روانی اجتماعی کلاس


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.