Skip to main content
فهرست مقالات

ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس رشد خرد در دانشجویان

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (30 صفحه - از 79 تا 108)

هدف از انجام این پژوهش بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه رشد خرد در دانشجویان دانشگاه سمنان بود.در کل 607 نفر از دانشجویان دانشگاه سمنان در این مطالعه شرکت داشتند که پرسشنامه‌های رشد خرد، بهزیستی روان‌شناختی ریف و سلامت روان کیس را تکمیل کردند. تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که داده‌ها با مدل هشت عاملی برازنده است. هماهنگی درونی پرسشنامه بالا بود. استقلال با درگیری الهام‌بخش و خودآگاهی؛ هدفمندی در زندگی با درگیری الهام‌بخش و قضاوت؛ پذیرش خود و قضاوت؛ و سن با تمام خرده‌مقیاس‌ها رابطه معنی‌دار نشان داد. بهزیستی هیجانی با مدیریت هیجانی و درگیری الهام‌بخش؛ بهزیستی روان‌شناختی با مهارت‌ها و دانش زندگی، درگیری الهام‌بخش، مدیریت هیجانی و خودآگاهی رابطه معنی‌دار داشت. میانگین نمره استادان در تمامی ابعاد بالاتر از دانشجویان بود. نمره پسران در ابعاد درگیری الهام‌بخش و مدیریت هیجانی بیشتر از دختران بود. نمره همه ابعاد با بالا رفتن پایه تحصیلی افزایش می‌یافت. نتایج نشان داد که پرسشنامه رشد خرد ابزاری روا و معتبر است.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.