Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی تطبیقی نحوه جذب و آماده‌سازی دانشجو در مراکز تربیت معلم کشورهای ژاپن، استرالیا و ایران

نویسنده:

علمی-ترویجی (وزارت علوم)/ISC (26 صفحه - از 7 تا 32)

چکیده:

هدف از انجام این پژوهش، بررسی تطبیقی نحوه جذب و آماده‌سازی دانشجو در مراکز تربیت معلم کشورهای ژاپن، استرالیا و ایران است. روش این پژوهش تطبیقی (مقایسه‌ای) و بر اساس الگوی بردی است که چهار مرحله توصیف، تفسیر، هم‌جواری و مقایسه را در مطالعات تطبیقی مشخص می‌کند. نمونه مورد نظر این پژوهش سه کشور ژاپن، استرالیا و ایران است که بر اساس روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده‌اند. یافته‌های تحقیق نشان داد، کشورهای مورد نظر در این مقاله در بعد پذیرش و جذب در مواردی مثلا تمام تحصیلات متوسطه و دارا بودن دیپلم، موفقیت در آزمون ورودی به هم شباهت دارند ولی کشورهای ایران و ژاپن نسبت به شغل معلمی و انجام مصاحبه‌های مختلف در مقایسه با کشور استرالیا در مورد جذب حساس‌تر عمل می‌کنند، به‌طوری که صلاحیت‌های اخلاقی، اجتماعی، جسمانی، نداشتن سوء پیشینه، انگیزش و توانایی‌های عمومی را به‌دقت می‌سنجند. همچنین در نظام جذب کشور ایران به مواردی همچون سن، معدل و تعهد گرفتن از متقاضیان در ابتدای دوره نیز اهمیت داده می‌شود.

خلاصه ماشینی:

"ازجمله: - ثبت نام در کنکور سراسری و انتخاب رشته در دانشگاه فرهنگیان یا دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی - پذیرفته شدن در کنکور سراسری (گزینش) (اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، 1390، تبصره 1، ماده 20) - حضور در مرحله مصاحبه و موفقیت در آن و محرز شدن شرایط عمومی و اختصاصی داوطلب برای مصاحبه‌کنندگان (پذیرش نهایی) - سپردن تعهد خدمت به وزارت آموزش و پرورش - ادامه تحصیل و طی دوره 4 ساله کارشناسی در دانشگاه مربوطه و موفقیت در آزمون‌های تحصیلی شرایط عمومی: 1- تابعیت جمهوری اسلامی ایران 2- اعتقاد به دین مبین اسلام و یا یکی از ادیان شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران 3- التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران 4- داشتن سلامت کامل روانی، جسمانی و توانایی انجام کار معلمی 5- نداشتن سابقه محکومیت جزایی یا کیفری مؤثر 6- اعتیاد نداشتن به مواد مخدر، دخانیات و الکل 7 - برخورداری از حسن شهرت، عامل بودن به اخلاق و رفتار نیکو متناسب با شأن معلمی شرایط اختصاصی: 1- دارا بودن نمره علمی کل 6500 و بالاتر در زیرگروه مربوطه 2- داشتن حداکثر سن 22 سال تمام در بدو ورود به دانشگاه (1/7/1373) 3- داشتن حداقل معدل کل 15 در دوره متوسطه دوم (پایه‌های اول، دوم، سوم) 4-بومی بودن داوطلب در کد رشته محل مربوط بر اساس ملاک‌های تعیین شده در دفترچه شماره 2 آزمون جدول (1) نحوه جذب دانشجویان در مراکز تربیت معلم کشورهای ژاپن، استرالیا و ایران ابعاد کشورها جذب ژاپن اتمام تحصیلات متوسطه و دارا بودن دیپلم کامل موفقیت در ورود به دانشگاه دارا بودن گواهینامه معلمی موفقیت در آزمون تعیین صلاحیت حرفه‌ای - دارا بودن صلاحیت‌های اخلاقی - واجد بودن استانداردهای فیزیکی - دارا بودن خصوصیات اجتماعی - دارا بودن ویژگی‌ها و توانایی‌های عمومی استرالیا - پایان تحصیلات آموزشگاهی - پذیرفته شدن در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها و کسب نمره قبولی در زبان انگلیسی و ریاضیات."

کلیدواژه ها:

آماده‌سازی ، بررسی تطبیقی ، جذب ، نظام تربیت معلم


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.