Skip to main content
فهرست مقالات

تأثیر مشاهده و تصویرسازی عمل بر سرکوب ریتم میو در پرتاب آزاد بسکتبال

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم) (18 صفحه - از 83 تا 100)

مقدمه: هدف از اجرای پژوهش حاضر، تعیین تاثیر مشاهده و تصویرسازی پرتاب آزاد بسکتبال بر واکنش نورون‌های آینه­ای بود. روش: 10 دانشجوی پسر مبتدی (میانگین سنی؛ 5/1 ±2/23 سال) به­صورت داوطلبانه در این تحقیق شرکت کردند. ترتیب مشاهده­ و تصویرسازی به­صورت موازنه متقابل کنترل شد. امواج مغزی شرکت­کنندگان در چهار حالت استراحت با چشمان باز، بسته، مشاهده­ و تصویرسازی پرتاب آزاد به­صورت بیرونی توسط دستگاه الکتروانسفالوگراف ثبت گردید. سرکوب ریتم میو به­صورت نسبت توان موج آلفا در حالت مشاهده و تصویرسازی به توان موج آلفا در حالت استراحت با چشمان باز و بسته محاسبه شد. یافته­ها: نتایج آزمون تحلیل واریانس درون­گروهی 3×2 (شرایط آزمون: مشاهده و تصویرسازی؛ منطقه عصبی: 3C، 4C، Cz) در دو حالت استراحت با چشمان باز و بسته نشان می­دهند که اثر اصلی شرایط آزمون معنادار است (01/ 0 ≥ P)، به­گونه­ای که بین سرکوب ریتم میو در دو حالت مشاهده و تصویرسازی تفاوت معناداری وجود دارد. به‌عبارت‌دیگر، ریتم میو در حالت مشاهده نسبت به تصویرسازی به‌طور معناداری بیشتر سرکوب شده است (01/ 0 ≥ P)، اما اثر اصلی منطقه عصبی و تعامل آن­ها معنادار نبود. نتیجه­گیری: نتایج تحقیق پیشنهاد می­کنند که سرکوب بیشتر ریتم میو در حالت مشاهده­ نسبت به تصویرسازی نشان­دهنده­ی واکنش بیشتر نورون‌های آینه­ای به مشاهده­ی عمل است. لذا به نظر می رسد مشاهده نسبت به تصویرسازی راهبرد موثرتری در فرایند آموزش است.

Introduction: The purpose of present study was to examine the effects of action observation and motor imagery on mu rhythm suppression in basketball free throw shot. Methods: 10 novice male students (mean age: 23.2±1.5 years) voluntarily participated in this study. The observation and imagery’ order was counterbalanced. Participants’ Brain Waves were recorded by electroencephalograph in four conditions، open and closed eye resting، observing and imagery of free throw shot in external perspective. Mu rhythm Suppression was calculated as a ratio of the alpha power during observation and imagery relative to the alpha power in the baseline conditions (open and closed eyes rest). Findings: Results of ANOVA (2×3) with the within-subject factors of condition (Observation، Imagery) and brain area (C3،CZ،C4) relative to the resting period with open and closed eyes showed that only the main effect of the condition were significant (P ≥0.01)، so that، there were significant differences between mu rhythm suppression in observation and imagery conditions. In other words، mu rhythm in observation condition was more significantly suppressed compared to the imagery condition (P ≥0.01)، but the main effect of brain area and the interaction of both variables were not significant. Conclusion: Results of present study suggest that more mu rhythm suppression in action observation compared to imagery condition reflects more reactivity of mirror neurons to action observation. It appears that observation is more effective strategy in educational situation.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.