Skip to main content
فهرست مقالات

تأثیر نمایش عروسکی در کاهش فوبی خاص دانش‌آموزان ابتدایی شهر تبریز

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (25 صفحه - از 175 تا 199)

برخلاف ترس های طبیعی دوران کودکی، هراس های خاص بیانگر ترس های شدیدی هستند که به اجتناب از شی ترسناک منجر می شوند، پایدار و سازش نایافته اند و توسط کودک به صورت غیرقابل کنترل ادراک می شوند. ممکن است هراس های رایج در کودکی شامل ترس های شدید از حیوانات، طوفان ها، آمپول و مکان های بسته یا بلند باشد. این مطالعه با هدف تاثیر نمایش عروسکی بر کاهش فوبی خاص دانش آموزان ابتدایی شهر تبریز انجام یافت هاست. پژوهش حاضر بر روی 4 کودک دارای فوبی خاص به صورت طرح تک آزمونی همراه با خطوط خط پایه چندگانه پلکانی طی 12 جلسه نمایش عروسکی و پیگیری 3 هفته ای انجام شده است. جهت اندازه گیری متغیر وابسته از چک لیست محقق ساخته براسا معیارهای تشخیصی DSM-4 استفاده شد. برای تحلیل داده ها از روش دیداری نمودارها ، درصد تمامی غیرهمپوش و اندازه اثر استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان دهنده تغییرات معنادار در شرکت کنندگان بود. لذا می توان نتیجه گرفت که روش نمایش عروسکی می تواند در کاهش فوبی خاص دانش آموزان ابتدایی موثر است.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.