Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی مقایسه‌ای موانع یادگیری دانشجویان مشروط شده و غیرمشروطی دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس مقاله

نویسنده:

چکیده:

مقدمه و هدف: افت تحصیلی و عدم یادگیری، یکی از مشکلات عمده مراکز آموزش عالی کشور است. پرداختن به این موضوع و شناسایی علل افت تحصیلی و ارائه راهکارهای عملی در مورد کاهش آن، همواره مورد تاکید بوده است. مطالعه حاضر با هدف تعیین موانع یادگیری از دیدگاه دانشجویان مشروط و غیرمشروط دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس در سال تحصیلی 89-88 انجام شد. روش‌ها: این پژوهش مورد- شاهدی بر روی 30 دانشجوی مشروط و 59 دانشجوی غیر مشروط از مقاطع دکتری پزشکی، کارشناسی و کاردانی انجام شد. برای جمع آوری داده‌ها، پرسشنامه محقق ساخته شامل 49 سوال مورد استفاده قرار گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات از طریق تعیین میانگین و فراوانی، آزمون t و آزمون اندازه‌های تکراری ( Repeated Measure ) انجام شد. یافته ها: در بررسی وضعیت مشروطی به تفکیک جنس، تعداد دانشجویان دختر مشروط حدود4/36% و دانشجویان پسر مشروط 5/63% بوده اند. نظر دو گروه مشروط و غیرمشروط در دو حیطه روش تدریس (038/0=Pvalue) و راهنمایی استاد راهنما (02/0=Pvalue) دارای تفاوت معنی‌دار میباشد. از دید دانشجویان غیرمشروط، متغیرهای راهنمایی استاد راهنما و روش تدریس بیشترین ارتباط را با یادگیری دانشجو دارند وکم توجهی به آنها می‌تواند مانعی برای یادگیری باشد. در حالیکه از نظر دانشجویان مشروط، متغیرهای امکانات آموزشی و مهارتهای ارتباطی استاد دارای اهمیت بیشتری هستند. نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان داد موانع یادگیری از دیدگاه دانشجویان مشروطی با دیدگاه دانشجویان غیرمشروط متفاوت است بنابراین راههای کنترل و کاهش افت تحصیلی در این دو گروه، متفاوت است که می‌تواند با توجه به یافته‌های این پژوهش، مورد بررسی قرار گیرد.

خلاصه ماشینی:

"برای بررسی موانع یادگیری از دید دو گروه دانشجویان مشروطی و غیرمشروط از آزمون t استفاده نموده‌ایم که مطابق جدول 3، یافته‌ها نشان داد نظر دو گروه مذکور در دو حیطه روش تدریس (038/0Pvalue=) و راهنمایی استاد راهنما (02/0Pvalue=) دارای تفاوت معنی‌دار می‌باشند، اما در مورد متغیرهای مهارتهای ارتباطی استاد (555/0Pvalue=)، علاقه‌مندی دانشجو به رشته تحصیلی (695/0Pvalue=)، و امکانات آموزشی (065/0 Pvalue=) در نظرات این دو گروه تفاوت معناداری مشاهده نمی‌شود. برای اینکه میزان اهمیت هر کدام از عوامل، از نظر دو گروه مشروط و غیرمشروط مورد مقایسه قرار گیرد از آزمون اندازه‌های تکراری (Repeated Measure) استفاده نموده ایم که بر اساس آن (جدول4) از نظر دانشجویان مشروط، متغیرهای امکانات آموزشی (82/36) و مهارتهای ارتباطی استاد (77/40) در یادگیری دانشجو اهمیت بیشتری دارند و متغیرهای روش تدریس، علاقه‌مندی دانشجو به رشته تحصیلی و راهنمایی استاد راهنما به ترتیب از اهمیت کمتری برخوردارند. Evaluation of Influencing Factors of Educational Decline of Nursing Students of Army University of Medical Sciences between 1380 and 1383. A Comparison of Teachers and Students Opinions toward Effective Teaching Standards in Urmia University of Medical Sciences. So this study designed to determine the learning obstacles of students of Hormozgan University of medical sciences. Conclusion: The results show that the second sample were believed that the guidance student by supervisor professor and teaching method are very important for learning but the first sample viewpoint's was that educational facility and communication abilities professors are more important than other factors. Comparative Assessment of Student Learning Barriers in Hormozgan University of Medical Sciences Conditional and Non-Conditional."

کلیدواژه ها:

دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس ، دانشجوی مشروط ، دانشجوی غیرمشروط ، موانع یادگیری


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.